söndag 8 maj 2016

Tävling! Fyrgången!

Känslan när det var dags var bra, jag var fokuserad på uppgiften och hästen kändes fantastisk. Jag var helt säker på att det skulle gå hur bra som helst!
Hugis tölt

Vi töltade in ( glömde självklart att hälsa på domarna, mest för att jag var så fokuserad på min ridning!) i höger varv, och jag kände hur hästen kom upp under mig och stampade på ordentligt. Vi töltade och han var mjuk som en kissekatt, blev kanske aningens för ivrig när vi hade passerat bortre kurvan och raksträckan bjöd in till en ökning. Men nej, jag fick ta lite i honom och han svarade direkt med att hålla igen. 
Vi flög fram i tölt!

Jag mumlade lite tyst att han var duktig häst, bästa hästen osv. Efter en evighet sa speakern att det var dags att visa trav. Kritiskt moment här... Jag bromsade upp honom, tog något skrittsteg och bad om trav, och han for iväg i sin underbara trav! Som inte går att rida lätt till, men man får stå lite lätt i stigbyglarna och låta  honom forsa fram under sig. Bra tempo, bra takt, bra allt! Och sen speakern igen, skritt. 

Skritt som vi ju bara tränat 2 gånger, men jag tyckte det gick skapligt, inte alls lika bra som tölt och trav men helt ok, han frustade och längde sig, tittade nån gång åt läktaren till men annars var han med mig. 
Skritt

Och sen sista, galoppen. Jag hade nästan kommit ur första kurvan när speakern sa galopp, tog 5 trav steg och sen fattade jag. Och han galopperade som bara Hugis kan galoppera! Det kändes helt perfekt, han greppade i luften framför sig, sköt ifrån med baken och jag bara log. Tryck på, och ta lite, tryck på och ta lite. Helt fantastiskt! 
Galopp!

När vi var klara kände jag mig så himla nöjd! Vilken prestation, vilken häst! Och stolt över mig själv som vågade rida på honom ordentligt. Detta måste generera 6:or!! Minst!! Lyckan var total! 

Utanför collecting ring väntade Anders, han var också så himla nöjd, minst 6:or sa han och sken som en sol….då hörde vi speakern Och poängen till Lotta Lindberg på Hugrakkur frá Dallandi;  5.3, 5.4, 5.1….va???? 5.or??? Var är min 6:a??? Mina 6:or??? Vi tittade på varandra Anders och jag. Det måste väl ändå vara fel?
Men nej då, Jeanette sa samma sak, slut poängen 5.27


Genast började min hjärna analysera vad som hade gått snett. Men allt hade ju känts så himla bra!! Tur att Anders filmade hela förloppet så att jag kunde kolla igenom filmen och se om jag såg något konstigt där. Jag kom till B-final, men var inte ens glad för det! Målet har ju alltid varit A-final, och baske mig om jag var tvungen  att ta mig dit via en B-final….Nej, min positiva känsla dök.... Men hur i hela friden kunde jag få så låga poäng på en visning som kändes så bra?? Och hur laddar man om från detta??

Bekymrat studerar vi domarkommentarerna! 

3 kommentarer:

  1. Nä, nu får du skärpa till dig! Ta med dig den goa känslan istället och ge järnet till nästa tävling. Nu vet du ju hur det ska kännas och vet att ni vill samma sak båda två. Nu är det bara att kriga för varje detalj. Buss på!

    SvaraRadera
  2. Ha,ha,tack Bettina! Men besvikelsen var stor där och då, känns bättre så här i efterhand!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-D Nu vet du ju att du kan trycka på lite till . . .

      Radera