lördag 25 juni 2016

Tölt i form!


Det blir inte så mycket bloggande för tillfället..beror på en god sak!! Nämligen denna:
Rossi gillar att ligga i gröngräset!!

Hux flux var vi med valp, och inte vilken valp som helst, utan kelpie-valpen Anteros, aka Rossi!! 
Busig valp 9 veckor

Jätteroligt men är ju som att ha en bebis i huset, man kommer ingen stans, och svårt att få något gjort så här fösta tiden. Men igår var jag till instruktören som vi åker iväg till. Anders fick vara hemma med hunden. Även där hade jag en jättebra lektion. 

Hon frågade om hon fick rida honom lite, klart hon fick! Vi har ju börjat jobba med formen i tölten, han vill ju gärna slänga upp huvudet i tölten, han är ju inlärd på det! Så när jag börjar driva honom mot tölt åker huvudet upp och så kommer tölten. Men nu har vi börjat med att jag rider som i en öppna, driver på mot tölt och bara kort, kort tölt knappt mer än ökad skritt i några steg och sen ner igen. Med bibehållen form.

Hon hoppade upp och Hugis undrade nog lite, men han är så lugn när vi är hos henne, han gillar både plats och instruktör, det märks tydligt! Hon skrittade lite och fick känna på hans vänster sida direkt. Släppte av den helt sonika, ha,ha, och Hugis som van med att jag tar ett kraftigare tag i vänstertygel såg lite konfunderad ut men tyckte nog att det var väldigt skönt. Jobbade med det en stund, sen började hon tölta i form….ja,jösses!

Jag vet ju att jag har en otroligt fin häst, men  det blir lite en vana…Hugis är Hugis, en  i flocken, snygg som få, men inte så märkvärdig. Det är bara jag som rider honom, så jag ser ju aldrig honom under ryttare. Men nu såg jag! 
Snyggo!!

Och visst är han snygg när jag rider, jag tänker på bilden från sista tävlingen, han är ju maffig min häst. Men där och då, i sommarpäls som glänser, töltandes i form, ja då inser jag ju att jag har glömt bort, (eller blivit avtrubbad,) hur otroligt snygg han är. Jag stod i mitten av ridhuset och bara log, sa till instruktören; herrgud vad fin häst jag har!!

Hon höll med, han har en snygg hållning, och en fantastisk utstrålning.
Vi bytte tillbaka så jag fick känna på formen i tölt lite, men det är så otroligt jobbigt för honom, så vi tjatade inte på om det. 

Vi jobbade lite trav, gick halvknackigt, vet inte om det berodde på att det blir så jobbigt för honom att alla gångarter ska vara i form…men så tog jag en galopp i vänster varv, skapligt men kändes lite tung. Bytte till höger och där kommer ju kanongaloppen, körde några varv och tog sen ner till trav och då jäklar travade han på som han hade betalt för det! Vi avslutade på topp och var nöjda och glada. Tänk att man kan bli så glad av en häst, och en instruktör också för den delen!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar