fredag 1 juli 2016

Kunskapsknarkare!

Jag är den mest utvecklings/utbildnings-trägna person jag känner...Jag har ju kännt en tid att det inte händer något, jag står stilla i min ridutveckling. Trots att jag tar så mycket lektioner...hmmm, här kan man ju fundera....
Lotta??
Trampar i samma spår, tragglar med samma saker och det händer inte så mycket. Jag vet ju att vägen är målet, kämpandet, glädjen, misslyckanden, och kampen uppåt igen. Det är ju det som är hela grejen. Men när man är som jag, otålig, och lite rastlös är det bitvis otroligt jobbigt när man känner att det inte händer något. 

Jag vet mycket väl att kunskap behöver sätta sig, behöver etablera sig i systemet, på något vis. Det tar tid. Det vet jag, men inte hjälper det. Min frustration är stor mellan varven, ibland så pass att jag tänker att jag skiter i allt, lullar på ute i skogen lägger ner all träning… För jag lägger ner otroligt mycket tid på att träna, tid och pengar.  
Polett??Vilken polett???
Idag började jag känna resultaten kommer. Jag har utvecklats. En polett eller flera har trillat ner. På mig. Ja, kanske på hästen/hästarna också, men mest på mig. Äntligen!!! Kan man vara kunskapsknarkare så är jag det!

Dagens ridning började i morse. Hugis och jag på banan. Tanken var att ställa ut koner och jobba lite med volter, träna på att börja skritten med ett bakben, och självklart lite tölt i form. Men instruktören säger att jag får inte tjata med det, inte jobba för mycket då kommer han bli hård i handen och framtung. Det vill jag inte, så vi jobbar bara korta stunder med form i tölt. 
Njutning efter ett svettigt pass!
Det gick superbra idag. Skrittade, ner till halt, drivning med säte så att han fick lov att börja med inner bakben. Ibland börjar han med ett fram och ett bak nästan samtidigt, men helst ska jag tydligt känna att inner bak är först. Gick skapligt, men bra övning att få honom att ta halvhalterna. 
I vår hage finns flera rullgropar.

 I tölten behöver jag inte ens börja ur en ”öppna” , bara samlar ihop och driver på. Kör han upp huvudet ( en gång bara idag) tar jag ner honom och han får vänta med tölten tills huvudet är där det ska vara. Då glider vi fram i tölt och töltar på en långsida och sen ner till skritt. Han börjar fatta vitsen. Han är smart min röding, lättlärd
Denna är populärast!!

Sen jobbade vi med lite ökningar, inte så mycket på långsidorna, mer att han ska hålla ett bra tempo genom kurvorna på kortsidorna. Sen trav. Som började med välvd rygg från inner bakben :-) herregud vilken känsla!! Huvudet sänkt, ryggen upp, mjuk fin kort trav i serpentiner över medellinjen. Travade på en stund i båda varven fattade en galopp i nedre vänstra hörnet, som också började bakifrån med välvd rygg och häst i form!!! Hallelulja!!!  Ner till trav bytte varv och samma där, vilken fantastisk känsla, gunghäst -galopp. 
Bra skydd mot insekter!
Både Hugis och jag var genom svettiga när vi var klara. Nöjda med dagens pass. Vi gillar att jobba, både han och jag. Och när vi är bra då är vi riktigt bra. Nu ska vi bara försöka bli det lite oftare!

Senare på dagen tog jag Tindur. Han fick jobba med samma saker, hans form i tölten blir mer och mer stabil. Ibland dyker hans huvud ner lite då tar jag ett uppresande tygeltag och driver på lite så kommer han bättre på plats. 
Tindur på G!!

Han har ju inte samma självklara tölt som Hugis men den är nog så bra. Idag travade vi rätt mycket, försökte få honom lite mer följsam i traven, sen tog vi några galoppfattningar galopperade en långsida knappt, ner till trav serpentiner, galopp på nästa långsida osv. Var skit jobbigt men inbillar mig att att det stärker hans galopp, som jag ju försummat lite. 

Han kändes toppen,och det var nog här någonstans jag började förstå att jag faktiskt kan en del. 
Mina hästar blir ju bättre, och det skulle dem ju inte bli om jag inte blev bättre. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar