lördag 9 maj 2015

Rider Tindur

Idag tog jag min lilla svarta, Maria jobbar hela helgen, så då passade jag på att rida honom. Vi stack ut direkt  i morse, Anders o jag.
Jag blev ju irriterad direkt när vi hämtade i hagen, för Tindur stannade inte mindre än 5 gånger från närmsta ängen in till stallet.
Han gör så ibland, stannar som om han skulle kissa, men kissar inte, blir bara ståendes och spjärnar lite. Så går han några steg, stannar, samma sak, så går vi osv.osv.
5 gånger på 200 m. Jag svor och drog med eländet, nix inget mer stanna, nu gåååår vi!!! Ja,matte sa han och så gick vi. Men jag lugnade ner mig direkt, har ju inte ridit honom på fler veckor, tänkte inte låta en sån bagatell förstöra ridturen.

Vi traskade på på gräsvägen, Tindur fick gå på lång tygel, bara han trampade på ordentligt. Han har ju tendenser att sega sig lite, men så fort han gjorde det la jag spöet på baken och då trampade han på bra. Anders låg först , Hrodur har ju bra tempo i kroppen, så då kan jag fokusera på att rama in min häst men ändå bibehålla farten.

Vi travade mycket, på lång tygel, jag bara korrigerade Tindur när han ville strutsa, alltså springa med huvudet högt, då halvhaltade jag honom tills han sänkte ner huvudet och där fick han vara ifred. Han sprang på rätt bra, och jag hade ju bestämt mig för att inta ha så stora krav på honom.
Vi tog första tölten borta förbi hos grannen, på grusvägen. Ingen supertölt, man han var rak o fin i munnen, och töltade med bra takt.

Idag red jag med mjuka händer, och han försökte inte ens dra sig åt höger. Han lyssnade dålig på mina förhållningar, men det gör han av och till, går emot och vill inte alls vara med. Idag tänkte jag att skit i formen, rid bara fokusera på bakbenen och sittbenen istället. Och det gick bra, riktigt bra. Vi tog en galopp upp för backen i skogen, och han var med på noterna direkt.
Skönt att bli av med vinterpälsen!
Mot slutet av turen, när vi galopperat upp för den branta galopp-backen ( vid det här laget har jag lagt mig först för att Anders ska få jobba i lugn o ro) var han pigg som en mört. Vi töltade i bra tempo genom resterande skog, skrittade ut på våran grusväg en bit innan  vi kom fram till den bästa vägen, gräsvägen över våra södra ängar.

Denna väg är helt outstanding att tölta på, kan bli lite geggig bitvis om det regnat mycket, men då var den torr och fin. Och alla hästar älskar att tölta här, det bara suger till i baken och så far man iväg. Halvvägs på den vägen kommer man till en ”korsning” där man kan fortsätta rakt fram för att komma tillbaka till våran gård, eller ta höger för att ta en annan runda. Där saktar vi alltid ner för man vet aldrig om det kommer någon där.
Men så fort vi var förbi korsningen var det tölt igen! Och nu fick han springa Tindur, öronen framåt, och då kommer det ett lite ansträngt ljud ifrån honom, då vet jag att han jobbar på bra, och sen körde vi hela vägen tills vi kommer tillbaka till grusvägen.

På slutet ville han galoppera vid några tillfällen, han började nog bli trött. Nöjda glada och svettiga kom vi tillbaka till stallet där en välförtjänt stretch-morot väntade, och en härlig rullning i jord-gropen. Härligt!
Kissen gillar Tindur!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar