fredag 29 maj 2015

Ändrade planer!


Oj, vad tiden går! Förra inlägget 9 maj….ja lite dåligt samvete har jag, men några riktigt bra ursäkter har jag också! 

Fullt upp alltså, först och främst har jag pluggat!! BE-teori! Ja, jag bestämde mig efter 2 körlektioner på Engströms Trafikskola att om jag nu ska lära mig på riktigt att köra med släp så kan jag lika gärna göra det ordentligt, inte hålla på med några halvmesyrer… 
Och när jag sa det till kör-läraren, sa han att då är det bäst att boka teori-provet på en gång för det kan vara svårt att få tider. Så då fixade jag tid när jag kom hem, och det blev 3 veckor senare.
Godmorgon Matte!
Först tänkte jag att hur svårt kan det va?? Det är ju bara att läsa på, läsa har aldrig varit några problem. Och jag är så funtad att jag tror att jag kan lära mig vad som helst bara jag får chansen.
Så förutom diverse projekt hemma på gården, några hästar som ska ridas så har jag djupdykt i BE-boken. Sen började jag göra distans-tester och insåg att oj, vad mycket vanliga körkorts-frågor det var, fram med mina ungars körkorts-bok, vägmärkes-boken, och alla andra böcker jag kunde hitta i ämnet. 
Läsa,läsa läsa, så fort jag kom in på kvällen, fram med teori-bok, göra några tester, konstatera att jag ligger på gränsen tillgodkänd, plugga lite till.
Har du godsaker???
Kan ni fatta vad fort tiden gick fram till prov-dagen?? Det var otroligt, som om någon speedade upp tiden, för rätt som det var så kom den där dagen. Vid lunch dagen innan gick jag in till datorn, gjorde test, läste ett kapitel teori, gjorde test, läste ett kapitel osv.osv. När jag var nere på resultatet ”Stort grattis, om detta vore teorin hade blivit godkänd” började jag känna mig lugn. Jag är ju inte helt tappad bakom en vagn så kanske….Höll på oavbrutet till klockan 7 på kvällen. Hjärnan var som en kokt makaron till slut.

Halv 9 skulle provet börja, men man ska ju vara där en stund innan för att fota och legitimera sig, så självklart var jag där kvart i 8….Jag och en till i min ålder. Fotot var gjort på 1 minut och vad gör man sen då??? Väntar. Jag tog min mobil och letade upp det där med lastsäkring som jag tyckte inte satt klockrent, och läste på. Tiden gick. Fort, alldeles för fort. Kvart över började ungdomar dyka upp, vi var ju säkert 15 st som skulle göra teori-prov. Den sista kom 2 minuter i halv… Ja,ja, tänkte jag, ni kommer också bli som jag när ni blir äldre, ute i god ( alldeles för god) tid.
Synd, jag var sugen!
Vid det här laget var jag rätt nervös. Lätt kallsvettig och lite skakig. Vi blev uppropade och tilldelade varsin dator, vi hade 40 minuter på oss, och en anställd förklarade hur allt fungerade. På min tid, för 30 år sen hade vi papper och penna, nu var det datorer. Och hörlurar. Man startar sin teori själv och gissa om provet var svårt! Eller var jag så nervös att jag inte fattade frågorna riktigt...jag vet inte.
På 20 minuter hade jag gått igenom och svarat på alla frågor, men kände mig väldigt osäker på vissa. De svåraste låg i början så jag la krutet på att gå igenom de luriga ordentligt. De sista 20 var jag rätt säker på, men jag hann gå igenom alla i lugn och ro. 1 minut kvar kände jag att nu kan jag inte göra mer, nu trycker jag på rätta-knappen.

Jag vågade knappt titta på resultatet. Det tod kanske 15-20 sekunder innan svaret kom upp: Grattis! Du klarade provet med 48 rätt av 55! 44 hade räckt. Det var så himla skönt, vilken känsla att veta att jag klarade det. Nu ska jag bara träna på att backa ordentligt, har tränat en smula, men det har jag svårt för. Men uppkörningen är bokad så det är bara att ligga i. Men den går inte att träna lika intensivt, efter 1 timmas körning är jag så trött i rygg/nacke att jag får ge upp. Så, lite men ofta, så får det bli.

2 kommentarer:

  1. Bra jobbat! Backa sakta det är lättare att jystera släpet då. Kram

    SvaraRadera
  2. Kokta makaroner kan ju vara riktigt spänstiga! Kul att du satsar på utökat kort, tuffing!

    SvaraRadera