fredag 1 maj 2015

Ny gångart!


Bra ridning i några dagar, jobbat mer fokuserat på något vis. Jag vågar mer och mer, kräver mer och mer. Och jag tror att Hugrakkur gillar det.
Som siamesiska tvillingar!
Idag red vi ut, jag, Maria och Anders, vi värmde såklart på banan ( jag har blivit helt nördig och vill helst inte ”bara” rida ut, utan jobbar min häst hela tiden.) Jag låg först och vi töltade på gräsvägen, jobbade med övergångar förstås, upp i tölt, ner till nästan skritt, upp direkt osv.
Mitt på gräsvägen gjorde jag en övergång till trav och rackarns vad det gick fort, tog flera meter innan jag lyckades samla honom någesånär…men så coola han ner sig och travade fint. Han var så pigg! Men jag hinner försvinna iväg från mitt sällskap så fort vi byter gångart.

Vi fortsatte vår väg, förbi ett annat stall, ut på en grusväg där vi töltade på lite. Sen ut på asfalten några hundra meter innan vi viker av in i skogen. Där finns en mycket trevlig stig som går som en båge lätt lutande uppför. Galopp alltså.

Hugis hade inte gått denna stig förut och blev lite tittig så jag bad Maria/Tindur rida före. Då slappnade han av en smula. Vi töltade på en bit och sen tog Maria galopp. Jag höll in Hugis lite, behöver lite avstånd till hästen framför för han sätter iväg som en kanonkula i galoppen.

Jag måste ha slarvat i min fattning, för när jag skänklade på honom la han sig i pass! Ja herre jesses vad det gick undan, och vad bekvämt det var! Jag kände ju att passen var klockren, trots att jag bara ridit pass några gånger. Och trots att vi var på en smal skogsstig. Men vad häftigt det var.
Puh, man blir svettig av pass!
Anders som ju låg bakom mig frågade när vi kommit ner i skritt vad jag höll på med?! Han sa att jag satt helt blickstilla och hästen hade fräst iväg som en tok. Mäktigt! Vi fortsatte vår ritt, men passen hade ju fastnat.

Så när jag kom hem var det bara ut på nätet och googla om pass. Och det finns ju en del att läsa om, men jag gillar en sida som heter Landsberga Islandshästar, deras "Gångartsskola" beskriver alla gångarter så bra, med bilder och bra förklaringar. Kolla in deras ”Ridteknik” och ”Uppgifter” också!

Ja, så nu är det bara till att öka på träningen lite till, för att så småning om få lägga Hugrakkur i pass på Eidfaxis pass-raka, detta kommer jag att se fram emot!!
Vila i vinterhagen! Frodi har vakten!


3 kommentarer: