måndag 27 april 2015

Lite vila...

I en vecka nu har jag bara vilat och longerat, vi väntar ju på hovis. Jag är vår trött, kroppen värker, näsan rinner och det kliar överallt…pollen….

Idag stängde Maria av halva paddocken och la ut fyra bommar på pottorna på ena sidan och ett sockerbitshinder på andra sidan. Och så körde hon löslongering/hoppning på Sigur och Tindur.
Så när hon var klar tog jag Hugis, han fick värma i korallen fortfarande lös, men han kändes också trött. Det var ingen direkt fart i honom.
Snygging på väg över
Sen gick vi ner till paddock och så fick han hoppa/trava över bommar. Det gick bra, han är ju så rolig, springer på och när jag stannar, stannar han och tittar uppfodrande på mig! ”Jaha!! Vad gör vi nu då?” Jag manar på honom, kanske byter varv ber om ökningar eller nåt och så stannar jag. ” Jaha” Tittar uppfodrande på mig ” Och nu då?? vad gör vi nu då??”
Jag kanske går fram och stryker honom över pannan, backar undan och ber honom fortsätta. Stannar, han vänder direkt upp emot mig och säger : ” Jaha??!! Nu då??”
Fin fin trav!
Pigga ögon som bara vänta på mattes kommando. Nån gång var jag tvungen att gå fram och lägga upp en bom i pottan som han sparkat ner, och då känner jag hur han följer mig med blicken hela tiden ” vad gör hon nu??” ” vad vill hon??” och så går jag fram och berömmer honom för att han duktigt står still. Då sänker han ögonlocken sen hela huvudet och bara står och njuter av min beröring.
Kul är det!
Jag avslutade med en massage, för handen i små cirklande rörelser längs hela nacken halsen ner över bogen och då somnar han nästan ståendes. Det är sällan jag tar mig tid att bara pyssla med hästen, jag har haft så otroligt mycket ett tag och därför blev idag en skön spontan stund att bara vara med min häst.

Jag håller inte alls på så...matte hittar på...
När vi var klara kom Anders ner med sin Hrodur, så vi stannade och tittade på dem.
Hrodur var på värsta bus-humöret ( vår känslor, kanske) han for som en skott-spole inne bland hindren. Han har ju som jag säkert nämnt tidigare riktigt kass hopp-teknik, han liksom bara älgar sig fram, inte alltid över, utan mer genom hindren.

 Just så hoppade han idag, sprang som en tok, istället för att trava över de upphöjda bommarna så hoppade han över dem men lyckades bara klara 3 av 4…och den han landade på gick ju sönder, av på mitten, så fortsatte han, samma sak nästa varv, skutt över sockerbits-hindret och galopp till bommarna, hoppar över 2 landar på den tredje, som också går sönder…
Hrodur kontrollerar att bommarna verkligen gick av!
Han lyckades ha av 3 stycken bommar under den korta tid han sprang runt där. Sen när Anders var klar gick Hrodur fram och beskådade bedrövelsen, nosade lite på pottorna som vi använder som upphöjda hinderstöd, buffade lite på de trasiga bommarna som för att befästa att de verkligen var dålig kvalité,
Ja, inte så mycket ridning, men skönt att bara vara med hästen. Imorgon kommer Jökull och det är äntligen dags att plocka bort sulor och skor med brodd. Det är vår!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar