söndag 24 april 2016

Hrodur till veterinär, Tindur till salu!!

Vi har tagit beslutet att försöka sälja min Tindur! Vi har ju funderat på det av och till, men nu kände vi att det är dags! Vi behöver ha en häst som både Anders och jag kan rida, och Anders tycker att Tindur är lite för liten. Med sina 134cm över havet är han inte den största av hästar, även om jag ( som är 173 cm 71kg)  aldrig har lidit av hans storlek.
Hugos och Tindur spanar in mot sommarhagen, de vet att det snart är dags!!
Och det kom sig lite av att Hrodur inte har känts helt fräsch på sista tiden. Han får återkommande låsningar i SI-leden, blir sned och får svårt att ta galopperna. Och så tar vi ut Håkan Lundell eller någon som kan knäcka loss honom ordentligt. Tänk om han behöver vila en längre tid? Då har inte Anders någon att rida....hemska tanke!

Sist Håkan var ute märktes det att Hrodur hade ont och efter det bestämde vi oss för att kolla honom hos veterinär. Jag ringde till veterinär Eva Olsson på Mälarens Hästklinik, Sigtuna. Det var hon som behandlade Hugrakkur ( utom när Chris la sig i :-) ) och Frodi, Jeanettes häst. Vi gillade henne hon var väldigt noggrann och duktig. Vi fick en tid till Hrodur inte i Sigtuna, för hon har mottagning i Kvicksund ibland, på Equirehab, skönt att slippa åka så långt!
Anders och Hrodur ute vid banan

Jag var ganska orolig, spatt var en sak som for fram och tillbaka i mina tankar, han är 13 år Hrodur, och de här problemen har ju kommit och gått under några år. Visst hade jag hört att det är vanligt att de får spatt i 11 år-taget…? Men även kotledsinflammation, eller någon annan ledproblematik oroade mig.

Vi skulle vara där kl 10, jag hade avsatt hela dagen för detta besök, vet ju vilken tid det kan ta, man ska börja bedöva för att släcka hältor, utesluta en det ena en de andra….det tar tid…

Vi var där 2 min före utsatt tid, Veterinär Eva väntade på oss. Anders berättade om de återkommande låsningarna, konstiga galopper osv, men så började Eva känna igenom honom. Ingen ömhet, ingen stelhet, ingenting. Vi gick och longerade. Ja, han har kass trav, men ingen hälta eller konstigheter kunde ses. 

Vi gick till gången. Böjprov. Efter att ha böjt en sidan, fram och bak, säger Eva att han är ju så fantastisk mjuk! Hon böjde igenom resten, men vi hittade inget. Skönt!!
Eva tyckte att vi skulle stärka upp honom lite mera, mera jobba på linan, klättra, ut i skog och mark och jobba. Om han började kännas stel och konstig igen skulle vi ringa henne så skulle hon försöka komma och kolla honom direkt.
Eve och Tindur jobbar trav

Men det var skönt att få honom kollad. Vi har bokat en ny equiterapeut som vi fått tips om, Helena Liberg, hon var här och behandlade Ùi och Hugis för ett par veckor sen, och hon var mycket bra. Så hon kommer om en och en halv vecka, så får hon också kolla igenom honom.
Söt, svart!
Och även Tindur ska få sig en omgång av Helena. Nu kommer jag försöka rida till honom lite innan vi lägger ut en annons på honom. Jag vet ju hur bra han kan gå, så jag försöker hitta tillbaka till våran toppform! Ska bli roligt samtidigt som det kommer bli väldigt jobbigt! Men han är värd att få en egen människa som lägger all sin kärlek på honom!! Älskade lilla svarta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar