fredag 29 april 2016

Snart tävling!

Oj vad tiden går. Har haft mycket ett tag och inte tagit mig tiden att blogga. Konstigt nog verkar det alltid vara mycket så här års…?
Hästarna har ju gått över i sommarhagen, inte ute dygnet runt, men lite längre än på vintern. Snart så, om kanske en vecka eller två så blir det dygnet runt.

Anders och Hrodur hade en aha-upplevelse härom veckan. Det var Mickis som var här och hade lektioner och Anders sa till henne att hoppa upp på Hroddan och känna själv hur sned och konstig han kändes. 
Del av sommarhagen!

Vilket hon gjorde, och helt sonika kopplade tyglarna i nosgrimman för att se om det var något i munnen! Hästen gick som en klocka! Att vi inte tänkt på det? Att kolla munnen?? Vi hade ju Thorleifur här i höstas, men…vi ringde till Göran Ström som kom och kollade. Men, han kunde inte hitta något galet, men kanske Hrodur fått en spark eller så?! Han ska ridas bettlöst ett tag i alla fall!
Längst bort i sommarhagen!
Hugrakkur och jag börjar hitta tillbaka till varandra. Vi var ute vid banan i söndags och tränade igenom tölten och fyrgången. Jag ska ju tävla honom 1 maj. Och efter återkopplingen av Märtha Persson som hade årets drop-in så begriper jag ju att om jag ska få några poäng måste jag RIDA hästen, inte mesa runt! Så i söndags RED jag hästen, tryckte på ordentligt och jösses vad härligt det var! Och vad han dundrade på!! Fantastiska häst!
Väldigt nöjd matte, lika nöjd häst!

Sen var jag till instruktören igår. Vi tränade på två ytterligheter, mellanskritt och galopp. Åh vad kul det var! Skritten är ju svår, som instruktören sa: den går från 6a till en 3,5 på ett ögonblick, och tvärt om. Den måste vi träna på.

Galoppen är ju underbar, behöver bara bli lite mer bärig, och här måste jag trycka på ordentligt annars tappar han och blir flack. Hade anmält mig i vänster varv, men fick byta till höger efter att instruktören sagt att den var bättre i höger. Och jag är ju faktiskt bättre i höger. T8:an spelar ingen roll, där visar man ju tölt i båda varven.

Jag har en bra känsla inför tävlingen. Känner mig lugn och trygg med Hugrakkur, han har varit lugn och trevlig när vi åkt iväg. Han förlitar sig så mycket på mig och då får man lov att hålla nerverna under kontroll! 

Skönt att tävla hemma, då kan jag hjälpa till som funktionär om det behövs. Ska bli spännande att se var vi hamnar poängmässigt. Om jag skärper till mig och kan slappna av och rida som vanligt kommer vi att toucha den övre delen av poängskalan….vi får se, fortsättning följer…


2 kommentarer:

  1. Ska bli himla kul att läsa om era tävlingsäventyr. Och tänk att det ska vara så himla svårt att RIDA.

    SvaraRadera
  2. Eller hur, precis när man tror att man börjar få kläm på det kommer nån och säger åt en börja rida... :-(

    SvaraRadera