lördag 18 oktober 2014

Skogsmullen!

Hugis och jag lullar i skogen, det är skönt, medans Tindur och jag tränar ordentligt nu. Sen efter tävlingen ska Tindur få lite vila. Då ska Hugis få en omgång. Ibland glömmer jag bort vilken häst jag har, för Hugis känns som en turridningshäst numera. Otroligt lugn och fin.

 Han har fått regnskållor. Små irriterande knölar som jag har trott varit insektsbett,  men som Charlotta Lindgren raskt konstaterade var just skållor. Och då måste jag läsa på om vad det är för något… bakterie som kommer av fukt. OK. Nu ska han helklippas, han har nämligen satt otroligt mycket päls. När jag tar in honom för en ridtur är han redan svettig. Av att gå i hagen. Bättre då att han får bli naken så jag lättare kan behandla knölarna.

Vi rider ut, har en runda som tar en timma, och ibland kör vi fram och tillbaka på gräsvägen några gånger. Vi har en liten galoppbacke, där har han lärt sig att det blir galopp, så nu hinner jag inte ens tänka att jag ska fatta så sätter han av. Och ibland trycker jag på så att han fortsätter galoppen efter backen också. Härligt!!

Gräsvägen lutar ju lite neråt ( ena hållet) och då töltar vi, och när vi vänder blir det trav, Han har ju en trav utan dess like denna häst, och jag har haft problem att få honom i trav ute. På banan går det utan vidare. Men jag vet att jag hörde av nån när vi var på Island att de travar bara i uppförsbackar. Nåja, nu har jag ju en ,om än så svag, uppförslutande väg. Där har vi hittat traven! Jösses!! Hej, vad det går.

Bitvis jobbar jag ihop honom, han får inte bara gå och drälla.  Huvudet känns rakare, men det finns en liten tendens till att tippa öron åt vänster, mule åt höger, men inte alls som tidigare. Tölten går skapligt, bara jag är med och inte blir hård, driver med sätet och gör mjuka halvhalter. Ibland drar vi på lite, och jag känner ju att det finns en sån kapacitet i hästen, sånt tryck så jag blir förstummad.

 Men jag ska inte förhasta mig, Hugis och min tid kommer. Jag vill att han ska vara helt fräsch, fri från låsningar, ev. smärta och även regnskållor! Sen ska vi dra igång, han och jag.
Det roliga är att min Tindur blir bara bättre och bättre ( självklart ju bättre jag blir ) och han inte heller något dåligt trycka!! Tänk att man är så lyckligt lottad att man har 2 ( 3 med Hrodur) hästar som är pigga och glada!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar