fredag 31 oktober 2014

Det här med longering del 2

Vi åt lunch och diskuterade igenom vad vi gjort på förmiddagen, och på eftermiddagen skulle vi få en halvtimme var i korallen  med instruktören. Alla var väldigt nöjda och glada hitills, kändes som att det hade gett ganska mycket. Det jag var lite orolig för är ju när man ska hålla på själv, att det blir fel, eller att man inte kommer ihåg riktigt vad det var man skulle göra. Men vi är ett bra stallgäng,  och självklart kommer vi att hjälpa varandra och framför allt titta på varandra för att se om det går så bra som man tror när man står där i mitten. Men det är ju så mycket lättare när någon står i mitten och talar om vad man ska göra.
Stilstudie
Efter lunchen började Anders och Hrodur i rundkorallen. Där såg man  tydligt skillnaden i de olika varven.  Hrodur var betydligt stelare åt ena hållet. Sen var det Soldáns tur. Han har haft svårt med traven, men efter mycket kämpande fick de trav på honom och vad den var fin! Frodi fick mest leka, han tycker det är tråkigt så han fick hitta på lite grejer själv som han gillade. Kul tyckte vi. Han både travade och galopperade i båda varven. Nästan spruttade lite med baken. Glad häst!
Koncentration på topp
Hugrakkur, han fick gå lös, först bara med longergjorden för att vi skulle se hur han såg ut. Vi kollade i båda varven, och satte sen på inspänningtyglar. Och vilken skillnad, nu kom huvudet ner, och ryggen kom upp! Och jag kände mig som en elefant i mina rörelser, klumpig och för stor! Han är ju så finstämd Hugis och jag vevade på och var alldeles för grov och eländig i mitt sätt att "prata" med honom, innan jag förstod hur fina små rörelser skulle visa honom hur han skulle göra.
Löslongering
Efter passet med inspänning tog vi bort dem och lät honom springa, och vilken skillnad! Nu sänkte han huvudet och sprang mera fritt!! Härligt, nu ska vi bara komma ihåg allt och kunna träna på detta utan instruktörens falkögon som styr upp och visar väg.
Hugis flirtar med fotografen!
Men vad roligt det var. Tidigare har jag gått ner med linan och kämpat mig igenom ett longer-pass. Nu ser jag fram emot att få jobba vidare med Hugrakkur mer varierat. Blanda ridning och markarbete, och få en bra struktur på det. Och imorgon, då ska jag testa detta på min lilla svarta! Spännande! Han är ju känslig på sitt sätt men inte alls som Hugis…Det kan gå hur som helst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar