söndag 9 november 2014

Tävlingsdags! Del 1

Jaha, så har vi tävlat, på Tölt.nu. Blev ju sugen på att stämma av formen på mig och Tindur, det kändes som att vi var på G!! Det var vi inte…
Vi har ju haft lite körigt av och till, och hade inte hunnit ut till banan för att träna sen i våras. Men i fredags åkte vi ut, och instruktören var också där. Vi värmde lite jobbade i collecting-ring mjukade upp och så.
Jag har galopperat riktigt dåligt  ett tag, alldeles för lite och utan någon schvung alls. Varför? Har bara blivit så…Men nu skulle jag ju tävla fyrgång, bra om man får galopp då, och gärna rätt galopp också.

Dagarna innan hade jag tagit några galopper i paddocken, skitdåliga, blev oftast fel. Så vi tränade på banan. Han tog fel direkt, och vi jobbade en stund med den. Jag red ett fyrgångs och ett töltprogram för instruktören. Kändes skapligt, utom traven…och Tindur älskar trav, har en bra trav ( lite dåligt sväv) men fin form och takt. Och jag är bra på trav så trav kan vi!! Men nu kändes den helt konstig. Jag var tvungen att fråga instruktören vad det var för gångart han hade? Konstigt, men så tog han några skapliga travsteg och vi glömde bort den där gångarten.

Jag kände mig rätt nöjd när vi åkte därifrån, fixar vi galoppen i fyrgången fixar vi allt!!
Söndag morgon skulle vi lasta. Tindur ville inte gå på. Ok, jag var nervös, men inte sååå nervig att det borde påverka hästen. Jag fick joxa och trixa en lång stund innan han behagade kliva ombord. Nånstans i mitt huvud sa något ” traven var skitdålig, varning, varning”, men jag slog bort det.
 Vi kom fram i god tid, alldeles för god tid, men hellre det än att behöva stressa. Vi gjorde iordning hästarna och gick bort till vägen där man kunde värma upp lite. Anders red två grupper före mig så vi  kollade på honom , tog en paus i värmningen. Han gjorde bra ifrån sig, poängen låg mellan 5 och 5,5, borde bli minst en b-final.

 Det där med värmning är ju svårt, som nybörjare vill man gärna nöta lite för mycket, så blir hästen för trött när det väl är dags. Tindur kändes stel åt vänster, han hade ju faktiskt gjort det hela veckan…men jag satt av och sadlade om. Drog tillbaka sadeln en bit och satt upp igen. Och Tindur försökte kasta av mig!!! Va fåglarna är det frågan om??? Jag satt av och sadlade fram en bit, och så fick jag kliva upp. Han försöker säga något, helt klart. Men vad är det han säger?
Tindur är ju lite lurig så, har haft mycket tricks och grejs för sig under vår tid tillsammans, så det är inte alltid klockrent att man tror att det är fel på hästen. Det här med blåsten t.ex. han har ju skenat med mig när det har kommit en riktigt kraftig vindby!

Nåja, vi tog oss ner till collecting ring, och fick där veta att vi skulle bli själva i vår grupp!! Åh nej! Värsta tänkbara scenario. Ingen draghjälp… Och domarnas obarmhärtiga ögon konstant på oss. Men det var bara att driva, driva, driva. Och jag drev, och kämpade, men han hittade ingen bra tölt. Det var svajigt, travaktigt, han rollade som en besatt. Riktigt dåligt. Vi  fick 3:or!! Jag var så besviken. Så missnöjd, och samtidigt  konfunderad. Tindur kunde bättre än 3:or, vad var det som hände??
( Obs! att bilderna är gamla men jag hittade inga andra som passade in! )

1 kommentar: