tisdag 9 december 2014

Lektioner!

Lektion idag, först på den röde, sen med den svarta i lina. Ska bli kul att komma igång med den röde, och det är med skräckblandad förtjusning jag går ner på banan.  Jag vet att vi ska ta det lugnt och inte forcera något men klart vi ska tölta lite! Och vi har inte ridit mycket på banan.
Jag, Hugis och kissen, laddar inför lektion!
Jag har funderat på hans tölt ett tag. När han kom hem från Island och vi red honom så fanns det ju inga konstigheter alls med honom. Han stampade på i tölten var väl balanserad och taktfast. Efter ett tag upptäckte jag hans snedhet, när han lägger öronen till vänster och mulen till höger. Men tölten var klockren.
Sen började han konstra och kastade av Anders och han försökte dra med mej. Då travade jag honom mycket för traven är ju en gångart jag är duktig på. Där kände jag mig rätt säker. och det va i tölten han fick spader. Sen fick han åka på uppfostringsanstalt, och efter den träningen hos Bri och Jökull var han ju fortfarande klockren i tölten.
Värmer upp
Sen han började bli behandlad av Charlotta Lindgren har vi bara ridit ut, på raka spår. Och vi har töltat en del, och det är här jag har känt en viss passaktighet??? Det blir lite skumpigt! Och där vet jag ju inte riktigt vad jag ska göra…Så jag har flyttat mig i sadeln en smula, ställt honom lite, eller tryckt på lite. Ibland blir det bättre, ibland inte, och då tar jag ner till skritt och börjar om. Och det kanske är där felet ligger, jag slarvar med övergången skritt-tölt. För blir den bra, då töltat han bra, blir den dålig blir han passaktig. Tror jag. Jag har ju mest ridit ut med ganska små krav, har inte viljat skapa spänningar i honom efter all behandling han fått.
Töltar på, utan passaktighet
Jag nämnde detta för instruktören och jag fick rida honom som jag brukar och hon tittade. Och tro på fan om det inte är den där högerbogen ( som på Tindur) som spretar ut!! Undrar om det är ett vanligt fenomen? Någon som känner igen att högerbogen vill sticka ut??
Men det är ju "bara" att peta in den i kroppen och begära tölt och hoppsan vad fint det går då!
Vi höll inte på så länge, jag skulle ju ha en lektion till efter Hugis. Jag var nöjd och jag tror instruktören var nöjd också att få ha sätta tänderna i Hugrakkur igen. Vi ska snart på´t igen!
Men vad har hänt med min sits?? Isländsk stolsits!!
Och vad gör min händer??Lever sitt eget liv...
Tindur fick jobba på linan, jag har haft problem med att longera honom. Han är spretig och lyssnar dåligt på mej, spruttar iväg och är allmän jobbig. Men nu fick jag se hur han skulle gå, och vilka reaktioner jag kunde kräva, så himla nyttigt. Och vad fin han blir när han jobbar som han ska i traven. Jag tror faktiskt han tyckte det var roligt att få jobba på där i korallen.
Nu blir det hårdträning till nästa lektion!


2 kommentarer:

  1. Du. Ska vi köpa varsin hamster istället?
    Eller, ångrar mig. Vi kanske behöver de här utmaningarna helt enkelt. :-)

    SvaraRadera
  2. Hamstrar är ju söta, men vi kanske väntar med dem några år?? Jag vill knarka utmaningar ett tag till :)

    SvaraRadera