tisdag 17 februari 2015

Lite blandat, del 1


Vilken dag!! En underbar solig söndag, lite bitigt i vinden, men vad gör väl det när man knallar omkring i en sprillans ny Ástund-overall?! Årets bästa köp kanske?
Min gamla Hööks-overall började bli lite väl sliten och tur som jag hade så hittade jag en på Firma Karin Åberg i går när vi kollade in Vintermästerskapen. Då hade jag letat efter den perfekta overallen i typ 2 år. Jippi!

Idag har jag jobbat mina hästar. Och det har gått så bra! Först Hugrakkur på linan, på ridbanan mest för variationens skull. Annars är vi ju helst i korallen.
Han är ju fantastisk min Hugrakkur, så lätt och trevlig att jobba med. Han var så pigg idag, måste vara vädret?! Joggade på i en härlig trav när jag bad honom.
Hugis!
Lite olydig i att sakta ner, men om jag bara säger åt honom bestämt så blir han som ett ljus och lyssnar mycket bättre. men jag får jobba med mig själv också, hela tiden.
Att vara tydlig i mitt kroppsspråk och inte spreta för mycket.
Han hade en tendens att flyta iväg på öppna delen av volten, men det blev bättre när jag kunde förekomma honom lite och styra upp honom redan innan han flöt iväg.
Ren och fin i traven, länger sig när jag ber om det och flyttar sig blixtsnabbt när jag ber om det! Super, jag blir så glad av den där hästen!
Jeanette och Frodi
Sen hade vi bokat Frida som hjälper oss med lastträningen. Idag skulle vi lägga på bommen bakom hästarna och stänga luckan och köra en liten sväng. Vi har ju tränat duktigt så jag var rätt lugn för att det skulle gå bra.
Frodi fick börja. Han gick rätt in bara, fick stå och tugga lite så la Frida på bommen.  Han backade så hårt in i den att hans bakben lyfte från golvet och paddlade lite, såg så gulligt ut! Så gick han fram ett steg och sen tillbaka tills rumpan tryckte emot. Han var inte helt nöjd med situationen, men stod kvar i alla fall.
 Han är ju så stor Frodi så han hade ju kunna ta sig ur med hela inredningen efter sig om han hade viljat…Glad att han inte gjorde det!! Vi åkte ett varv runt verkstan och lastade sen av.

Hugis tur. Han tvekade en sekund eller två på rampen, sen knallade han in och fick lite gott att tugga. Frida la på bommen och han reagerade knappt. Vi åkte med honom också och lastade av. Super. Men det märktes att han var lite påverkade också, benen darrade när han skulle backa av rampen.

Carina ville ha lite hjälp med sin Soldán så han var på tur. Han har inte varit något större  problem att lasta direkt, men hon vill precis som vi att hästen ska ju gå in av sig själv, medans man står kvar utanför och lägger på bommen! Och nu knölade han lite, men till slut gick han in, han också!

Lillis!
Tindur var sist, och jag gick bara rätt in med honom! Han var hungrig så han märkte inte ens att Frida la på bommen. Vi åkte en sväng och jag var så stolt, för Tindur hade aldrig åkt någonstans utan sin Hrodur!!! Nu var han helt själv! Vilken duktig häst! När jag skulle lasta av honom ville han knappt gå av, men backade till slut av rampen och stannade. Vi stod kvar en stund och pratade, då flyttade Tindur på mig och gick in själv i transporten! Det fanns ju kanske mer mat där?? Vi skrattade åt min tok-roliga häst! Så nästa gång jag last-tränar ska jag se om han går in själv på mitt kommando! Kul!

2 kommentarer:

  1. Så underbart att ha koll på lastningen, suckar avundsjukt. Och det är ju inte klokt att man måste ha koll på sig själv och sitt kroppsspråk också, inte bara på hästen. Det är ju bara för mycket!

    SvaraRadera
  2. Ibland längtar jag tillbaka till tiden när jag var lyckligt ovetandes :) Det var så mycket enklare....

    SvaraRadera