lördag 7 februari 2015

På gång igen...

Vi är på gång igen, efter förkylning och skador . Känns som om jag inte ridit på flera månader men det rör sig bara om några veckor.
Jag tog Hugrakkur på banan i början av veckan, skulle ha lektion på torsdagen. Tänkte att jag måste ju hinna rida ett par gånger innan instruktören kommer. För mig är det viktigt att träna på det vi har jobbat med under lektionerna, känns inte bra annars.
Jobba??? Nu????Jag äter ju...
Det gick rätt bra, han kändes fin, lite seg kanske eller så var det jag som var seg, Ibland kan det ju vara så att man själv är trött och hängig och så smittar man hästen lite med sin sinnestämmning.
Men ridbanan var som en isgata, och det tycker jag är  obehagligt, är rädd att gå omkull förstås.
Ja, jag vet att hästen har broddar men ändå…Jag blir lite spänd och stel och självklart känner hästen det.
Kämpar med snor och hosta!
Jag jobbade mycket i skritt , ökade, minskade, börja bakifrån. Lite volter och töltade ur dem, rätade upp fortsatte en långsida och sen ner till skritt. Det kändes bra, han var med i matchen, han är alltid med i matchen. Jag höll inte på så länge, varken Hugis eller jag var på topp, han hade ju inte jobbat på drygt 2 veckor.
Jag longerade dagen efter, samma sak, lite seg men ändå framåt, inte lika ”på” som han brukar vara. Men trevlig, väluppfostrad och öronen framåt och bra fokus på mig.

Torsdagen var det dags för lektion. Jag var uppvärmd och klar när instruktören kom, så vi jobbade mycket tölt. Jag ska känna när det är rätt, annars ta ner och börja om. Mycket övergångar, mycket volter. Han kändes lite stel i vänster sida och helt plötsligt var han pigg som en kanonkula! Vart kom det ifrån?? Han låg på och ville springa iväg fort. Eller ville han smita undan det jobbiga?!
Kul!
 Han är ju smart min Hugis och lär sig blixtsnabbt.
Jag gör en övning en gång, t.ex. in på en volt i hörnet och i mitten av volten ska jag börja tölta och sen fortsätta ur volten och följa fyrkanten,inga problem. Tar ner hästen fortsätter på fyrkanten ska göra samma sak i nästa hörn…Då vet han vad som gäller så då vill han gärna förekomma mig. Jag styr in på volten och redan efter 3 meter drar han upp i tölt eller åtminstone ökar på skritten, för han vet ju vad som komma skall. Hmmm Smart häst.

Det ska vi utnyttja, säger instruktören. Ta hjälp av. Ok. Visst. Jag har ju mera tänkt i termer av att hitta på nya saker så att han inte ska få förkomma mig. Det är ju jag som ska bestämma! Men det blir ganska jobbigt i längden, får ju vara påhittig som  tusan.
Men trots snor och hosta jobbade vi på ordentligt och jag glömde bort det isiga underlaget tydligen för vi töltade på små volter och han halkade inte en enda gång!
Nu är det bara att träna på tills nästa lektion.

2 kommentarer:

  1. Skönt att ni är på g igen! Och håller med, avskyr isiga vägar och ridbanor. Blir som en planka till häst då.

    SvaraRadera
  2. Ja, eller hur, kan det inte bara få vara ett trevligt, lagom mjukt snölager överallt??

    SvaraRadera