lördag 21 februari 2015

Lite blandat del 2

Vi fikade och lät hästarna hämta andan en stund, sen ville Frida att vi skulle lasta dem en gång till, bara gå in och ut typ, för att se reaktionerna. Det kan ju faktiskt vara så att de tycker att det är väldigt obehagligt att åka transport och vi ville se om den korta åkturen påverkat dem.

 Frodi tänkte verkligen inte gå på igen! Han visade tydligt med en darrande underläpp att han minsann inte var på humör att leka lastträning igen! Någon måtta får det väl ändå vara?! Men Jeanette och Frida lirkade och trixade så pass att han började stegra sig och dona efter en stund. Bra, sa Frida nu ger han sig snart. Och hon fick rätt. Till slut var han inne, och bommen var på och han stod ganska lugnt där inne, då fick han gå av och ut i hagen.
Lastträning?? Idag?? Njaea,jag vet inte...kanske
Hugis och Tindur var inga problem, tom Hugis gick in självmant halvvägs när vi stod och pratade! Fantastiska hästar och fantastiska Frida som kommer och hjälper oss!!

Jag avslutade dagen med att ta Tindur på linan. Han har ju inte varit helt fräsch sen tävlingen i oktober. Han har ju känts stapplig i traven och knepig i tölten. Han har varit till Charlotta Lindgren och blivit knäckt, och för några veckor sen när Monika Ledin var ute gick hon också igenom honom. Han hade låsningar i käken och flera i ryggen plus att den där högerbogen hade åkt upp 5-7 centimeter så han var ju helt sned i bogpartiet.
Hon knäckte loss han och satte nålar och lasrade hela honom. Men tyckte jag att han blev bättre? Ja, kanske lite men inte helt.
Jag gick och funderade på att ringa Monika igen när det var dag för Jökull att komma  och sko. Jökull frågar ju alltid hur det är med hästen han håller på med. Jag förklarade att Tindur kändes lite konstig fortfarande.
Ska jag bara stå här?? Utan nåt som håller mig???Hua....tur kisse står på vakt bakom!
 Det är ju ganska svårt att förklara tycker jag, när man ibland bara har en känsla av att något inte stämmer, men jag sa som det var. Då kände Jökull på bogarna att det faktiskt var en skillnad, att högerbogen var lite högre än vänster.  Tydligen går han någon utbildning i hovslageri på Strömsholm, så han frågade om han fick testa en sak. Han ville lägga på en 5mm sula på Tindurs vänster fram för att höja upp den sidan så att den blev jämn med den högra!! Absolut, jag har fullt förtroende för Jökull så visst!

Och jag törs knapp tro att det är sant, men dagen efter när vi red ut så var hästen annorlunda.
Jag har ju haft honom i väster hand länge nu, och trott många gånger att han går emot mig för att jag är hårdare i den handen…han har haft svårt att ta min vänster förhållning, och har hellre huvud/nacke ställd åt höger. Och jag min idiot har kämpat och dragit iden där stackars vänstern och tänkt att fasen vad han är enveten….jobbat mig trött i vänster skänkel, utan resultat.

Men nu, när vi skulle börja trava och jag direkt, utan att tänka tar jag mitt vänster-tygel-tag-from-hell och driver på, så behövde jag inte det. Han travade på och jag lättade på tygeln. Han var rak. Ökade traven lite, fortfarande rak, minskade, samma sak. I tölten märkte jag inte så stor skillnad, han var lite stapplig och ojämn, men traven var ta mig tusan bättre! Kunde det vara möjligt? Jag vågade inte tro något, han har ju faktiskt glänst till vid enstaka tillfällen förut också. Men jag hoppas, och imorgon ska han få ett pass på ridbana så jag får känna på alla gångarter. Jag hoppas, jag hoppas så att min lilla svarta kan få bli bra nu!!

2 kommentarer:

  1. Så härligt med duktiga människor att få hjälp av. Jag har faktiskt gjort reportage på Monika Ledin! Ganska nyss i vlt. :-)
    Och den där Frida tror jag skulle behöva flytta in på Bäjeby, fy vilken bedrövlig dag vi har haft jag och Juppe. Buäh!

    SvaraRadera
  2. Ja, vi har tur som har Frida. Kan man läsa reportaget om Monika någonstans på nätet??

    SvaraRadera