lördag 28 februari 2015

Ordning och reda!

Efter en ganska intensiv helg, har jag landat i en vardag som känns lite piggare, konstigt nog. Annars när man haft mycket att göra under helgen kan veckorna bli lite jobbiga, tycker jag, jag behöver lugna perioder där jag kan bara sitta och läsa, eller blogga för den delen.  Men just denna helg blev som sagt lite tuffare.
Gott med mat!
I fredags hade jag lektion på den röde,  gick super, vi jobbade mycket med tölten och att han ska lyssna och vara lydig, öka när jag säger, och minska likaså. Han känns finare och finare och instruktören tyckte att vi hade gjort framsteg, det är ju kul. Han är så otroligt rolig att rida, hans fantastiskt jämna tölt är ett unikum. Han tappar aldrig takten, inte ens när han gjorde en halvhjärtad ryckning åt vänster när vi skulle åt höger.

Vi hade lektion på lördagen med, först med Hugis, som gick lika superbra då! Sen hade jag bett instruktören om hjälp med Tindur så jag fick förklara vad som kändes konstigt med honom, sen red hon honom en stund.
 Jag har ju varit rädd att det kanske är något fel för han känns så stapplig och travar konstigt. Men hon kunde inte känna något konstigt, vilket var skönt att höra. Jag kan noja upp mig riktigt ordentligt ibland när jag får för mig att något är på tok.

Men jag fick lite tips och så hur jag skulle tänka när jag rider honom, och nästa gång det är dags för lektion får jag rida båda. De är ju så olika, mina hästar. Hugrakkur så lätt, men ändå så känslig. Tindur nästan mer känslig, men på ett annat sätt. Och han är ju så trygg att rida för mig, medans Hugis ju är som att sitta på en urkraft.
Tindur-oxå en urkraft??
Men jag börjar mer och mer förstå att jag måste rida Tindur med samma inställning som när jag rider Hugis. Alltså tänk på att vara tydlig, spreta inte, och beröm när det blir bra. Ärligt talat har jag inte varit riktig schysst mot Tindur, han känns så hemtam, som man kan göra vad som helst på utan att så mycket händer. Men nu får jag tänka om. Han ska ridas ordentligt, och jag ska inte hålla på och noja om skador. Nu ska det bli ännu mer ordning på torpet!!

2 kommentarer:

  1. Kul att det känns så bra med rödis! Och ack, ack, detta med att ständigt tänka på att vara konsekvent - och tydlig. Kraschdunk, svimmar. Klart man ska vara. Det är ju också kul att ha den utmaningen att ständigt ha det i tankarna, till slut får man ju hoppas att det sitter i ryggmärgen på något sätt.

    SvaraRadera
  2. Fast ibland undrar jag om saker o ting nånsin kommer att fastna???Kanske blivit för gammal, ihhhhh och inte kan ta in mer???!!!

    SvaraRadera