söndag 18 oktober 2015

Provridning!

Jag ringde Bri följande vecka. Frågade om Ùoi  hur han var och så. Hon berättade att ha är en supertrevlig häst. Göran som köpte honom för några år sen, ville ha en vassare tävlingshäst. Och Úoi var en super familjehäst som alla kan rida! Precis det jag ville höra. Han var tävlad med femmor och sexor i poäng, och det är ju rätt bra.

Och  så berättade jag att vi funderar på att köpa en till häst och att Anders gillade Uggi. Bri känner oss, och vet ungefär på vilken nivå vi ligger. Hon sa att Uggi är en jättefin häst, men han är lite speciell i hanteringen, och vill inte stå på box. Tydligen hade hans mamma blivit skadad när Uggi var liten och då fick de stå jätte mycket inne, kanske därför?!
Jeanette och Óui
Ok, hm, men visste hon någon annan? Inte direkt, men hon skulle tänka lite. Jag sa att vi vill ju ha en bättre häst, vi vill ju inte köpa ner oss. Så bättre än Hrodur, i klass med Hugis, men kanske lite mindre känslig än han. Seidur? Jag kom inte  ens ihåg nån Seidur. Jo det var han som blev så rädd för publiken ( klart det var konstigt att det stod 75 pers i en hage där det annars går hästar.)
Jaha, Seidur, ja, vi kan väl titta på honom när vi kommer upp på lördag.

Jag kastade mig på telefon och berättade för Jeanette vad Bri hade sagt om Ùoi, och hon blev förstås ändå mer intresserad. Såna hästar som Hrodur växer inte på trän! Tänk om det var fler som var intresserade av honom??? Men jag hade sagt till Bri att hon fick inte sälja honom utan att Jeanette fick chansen att vara med så det var lugnt!
Seidur från Musö!
Lördagen åkte vi upp igen, det var svinkallt, vi höll på att frysa ihjäl! Jeanette fick prova Ùoi och han var precis lika trevlig och fin nu. Ridningen gick bra, hon började i paddocken, kände igenom alla gångarter. Jökull guidade henne lite, sen gick han och hämtade en häst så de kunde rida ut en sväng. 

Vi vandrade fram och tillbaka på grusvägen för att hålla värmen tills de kom tillbaka. De töltade ända fram till oss, och Jeanette hade ett stort leende över hela fejset! Hon var nöjd! 
Jökull visar Seidur!
Vi frågade Jökull lite om Uggi, trodde han att vi skulle klara av honom? Han har mycket karaktär, sa han. Och lät  lite tveksam, faktiskt. Och jag kände att om Jökull är tveksam så ska vi nog inte ha den hästen. Hade han nåt annat? 

Seidur! 6 år  inte riden så mycket. Jökull sadlade på Seidur och visade honom i paddocken.
Jag tyckte vid första anblicken att han såg inte mycket ut för världen, dåligt med lugg och man…fux, nästan samma färg som Hugis…men det är ju något med fuxar….

Men han gick fint, hade bra klipp i stegen och ganska så mycket utstrålning. Så fort Jökull hade satt sig på honom fick han ett snyggare uttryck . Anders provade, men fick inte till ridning ordentligt, så jag hoppade upp. Han var jätterolig. Pigg och glad framåt, och stampade på fint. Jag tappade över honom i trav ett par gånger, det är ju så svårt att rida när man inte alls känner hästen.
Anders provar Seidur!

Sen berättade Jökull att Seidur inte var riden så mycket, nyss inriden faktiskt. Inte så konstigt att han kändes lite instabil  För oss var han alldeles för färsk!
 Jag bad Jökull att rida honom någon månad eller två så skulle vi komma upp och prova igen! 


Men nu är min hjärna uppe i varv, inte för att vi har bråttom att hitta häst, absolut inte, och vi ska välja med stor omsorg så att vi hittar en som passar både Anders och mig, men ni vet ju…processen är igång, hästnet ska kollas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar