fredag 2 oktober 2015

Lite blandat...

Vi har lasttränat en del, jag vill att Hugrakkur bara går på, utan tvekan. Som Hrodur gör. Anders tar honom bredvid sig och går in. Det finns aldrig någon tvekan. Hrodurs förra ägare berättade att han var lite knölig att lasta ett tag. Men då hade hon åkt med honom korta sträckor varje dag, och sen dess har han bara gått på!
Håller koll på husse!
Hugrakkur går upp med frambenen, och det finns ett litet motstånd där, jag känner att han segar sig lite. Men bara frambenen kommer upp, så står han där en liten stund, undrar hur i hela friden han ska kunna komma in med sina bakben…och ibland hoppar han jämfota!! Ibland tar han ett ben i taget, som sig bör. 
Vi skrattar lika mycket varje gång han kör sitt jämfota-hopp, han ser så förvånad ut, som om han inte riktigt fattar hur det går till. Och varje gång säger vi: vi skulle ha filmat!! Så då tar Anders fram kameran förbereder, men då kliver han ju på som vanligt naturligtvis!
Tindur, spanar efter gottehinken, Hrodur kan det här, går ner i dvala!
Sist gick vi av och på några gånger, ibland med bara Hugrakkur, ibland med Tindur också, eller Hrodur. Vi skiftar ordning förstås, ibland Hugis först ibland Hroddan först. De börjar bli bekväma med transporten nu. Snart nog ska vi lasta alla tre, få se hur det går. Det är ju inte mycket plats kvar till den som kliver på sist!

Sen har vi låtit Hugrakkur använda transporten som en box. Vi tar ut alla bommar och grimskaft, går in med honom, han får lite hö på golvet, så öppnar vi luckan så han kan sticka ut huvudet, så får han stå där och mumsa. Jag vill att han ska älska sin transport, det ska bli ett andra hem. Bra till framtida tävlingar, han kan alltid stå i transporten!

Jag tror att jag ska anmäla mig till vintermästerkapen, om det blir några i år (2016 förstås)
Efter prova-på-tävlingen vill jag ut och tävla igen. Bra för mina nerver att träna på en inofficiell tävling oxå. Inför nästa års tävlingar…Snart dags att planera för dem också!! Ska bli så spännande att se hur det går!
 
Före...

Vi har klippt Hrodur och Hurakkur. Eller vi….vi hyrde in en kompis, Eva Nordmark, som är väldigt duktig att klippa. Jag har alldeles för dåligt tålamod till det. Men hon var hit i måndags och klippte båda på ett killevipp! Snyggt blev det, hon är väldigt noggrann! Tindur ska jag ta själv i helgen, någon dag när jag är pigg och utvilad, han kan bråka lite nämligen. Då måste man vara pigg och utvilad, så man orkar!

...efter, snyggt!


4 kommentarer:

  1. Ser ju ut som en fantastiskt bra transport! Rymlig och härlig. Det är ingen fara att de trampar varandra när det inte finns några väggar emellan? Eller det kanske är rymligare än man tror pga kortets vinkel?

    SvaraRadera
  2. Som jag förstått är det mindre risk att de trampar på sig själva eller någon annan, tack vare att de står som de står där inne. Dessutom lättare att parera svängar och inbromsningar, för det är väldigt trångt i ett "bås". De står stadigt! Löööv it!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha. Blir spännande att få se lyxåket IRL vad det lider.
      Men hur många hästar har du nu? Dags att köpa ett snäppet större åk? Hur var unghästvisningen . . .

      Radera
  3. Vi har 3 hästar, troligtvis snart 4... :) Saluvisningen var toppen, kul sätt att kolla hästar på!

    SvaraRadera