måndag 12 oktober 2015

Saluhästvisning!

Vi har varit på äventyr! Det skulle bli en saluhäst-visning hos Jökull Gudmundsson i Västerfärnebo! Klart vi skulle åka dit, halva stallet letar ju ny häst. Och här kom det tydligen fram att även vi är intresserade av att köpa en  till! Så det kan slumpa sig!!

Jeanette, Maria, och Carina ska ju ha nya, och någonstans här på vägen kände vi att vi kunde tänka oss en till häst. Anders rider ju Hrodur ( ibland får jag äran att rida honom men inte så ofta) och jag rider Hugrakkur och Tindur. Anders känner sig för stor för Tindur, som ju mäter 134 cm ö.h. en bra dag. Jag har aldrig haft problem med hans ”litenhet”, för uj, vad krut det är i hästen när han är på topp!
Unghästarna var väldigt intresserad av alla människor och bilar!
Och då blev vi tvungna att fråga oss själva: vad vill vi ha?? Vilken typ av häst, kan vi tänka oss?? Och då sa Anders att han var lite nyfiken på en av Jökulls hästar, Uggi från Allemansängen. Vi har sett honom ute på någon tävling och ni vet hur vissa hästar bara fastnar??!! Uggi hade fastnat hos Anders. Uggi var med på saluvisningen!

Och dessutom skulle jag få se en annan häst som fastnat hos mig, Úoi från Allemansängen. När vi första gången var upp och provred Tindur och Hrodur hos Jökull, för fyra (!) å sen, fick jag även prova just Úoi. Och han var bara 4 år och knappt töltsatt då, så jag kände att han var lite för mycket för mig, och jag valde Tindur istället….Nu skulle jag få se Úoi igen!!! Spännande, för vissa hästar fastnar som sagt i huvudet!
Ùoi från Allemansängen
Vi kom dit och fick en jätte-trevlig dag! Man visade hästarna två och två, mest Jökull och hans fru Bri som red, men några utifrån som  visade sina saluhästar. Prisklasserna började på 40 tusen och steg sen upp till betydligt mer än så. Och hästarna blev ju naturligtvis finare och finare. Vi väntade på Úoi, som jag ju trodde kanske skulle passa Jeanette. Till slut kom han, och han var precis lika fin som jag mindes honom. Fux med lite ljusare man och svans. Han hade bra takt, och såg välproportionerlig ut. 

Efter visningen bjöds vi på fika i stallet och alla visade hästar stod på box så man kunde känna och klämma. Ùoi charmade Jeanette med dragkedje-tricket: jag drar ner dragkedjan i din jacka med mina tänder. Han var hur fin som helst! Roligt var att han liksom följde Jeanette med blicken när hon gick runt i stallet, och när hon var vid boxarna bakom Ùoi höll han på med huvudet och viftade mot henne precis som: ser du mig då? Jag är superfin, kolla mej då!!
Charmar häcken av Jeanette!
Uggi gick bra, men han var redan i sin hage, så vi fick aldrig chansen att träffa honom. Men det gjorde inget, för Jeanette bestämde med Jökull att hon skulle få komma upp nästa helg för att provrida Ùoi, och då hänger vi självklart med. Kanske skulle jag med få prova honom, för ville inte hon köpa honom så ville nog jag det!! Och Uggi ville vi veta lite mer om, så jag tänkte att jag ringer och pratar med Bri i nästa vecka så får vi veta lite mer!

4 kommentarer:

  1. Men hoppla! En häst till :-D
    Så roligt, det verkar vara ett livsfarligt ställe det där. Du har ingen länk till någon hemsida eller si eller så?

    SvaraRadera
  2. www.joklahästar.se Är du på jakt??

    SvaraRadera
  3. Njaaaaaa. Jakt och jakt. Men OM nu inte Juppe vill bli bra så är det nog läge att spana lite, eller spana lite i alla fall kanske.

    SvaraRadera