tisdag 10 november 2015

Hugis och jag!


Idag har vi varit på äventyr själva, Hugrakkur och jag! Jag hade fått tid hos nya instruktören klockan 10.30 en fredag. Anders behövde vara hemma och jobba. Bra att vara egen företagare, för då kan man åka iväg när det passar. Men nu har vi rätt mycket jobb, och om vi båda ska vara borta är det 50% av arbetskraften :-) Jag åkte själv, det är inga problem med nya transporten!
Åh, denna blick....
Hugis har känts lite upp och ner ett tag. Ibland väldigt trött och seg, ibland lätt övertaggad. Och jag märker mer och mer att jag gillar när han blir just övertaggad!! Jag kommer ihåg i början när han kommit hem från Island, han var så känslig för minsta lilla grej, bara jag kvävde en hostning sprang han iväg. Nu ett tag har han mer känts lite turridning, om ni förstår. Lite avtrubbad, blasé, "måste vi göra det nu????"

Och kanske har jag mesat lite för mycket med honom. Rädd för att skadan i bogen ska göra sig påmind igen. Faktiskt fick han vila i nästan en vecka för lite sen, då jag nojade ordentligt om högerbogen. Men så känns han bättre igen och då rider jag på. 
Mulen!

Väl på plats hos instruktören värmde jag i paddocken. Jag brukar värma i alla gångarter, men utan så mycket krav, han får jogga in i trav, så travar vi på halvlång tygel tills han börjar frusta och dona. 
Lite voltarbete, flytta-övningar,lite galopp, och lite tölt, 
också utan att samla ihop hästen för mycket. Jag har ju tyckt ett tag att han har tappat sina fina lyft, sin stampe-tölt och var beredd att föreslå för instruktören att vi träna på just tölt.

 Men se hon hade andra planer. Det första hon sa när jag kom in i ridhuset var att hon sett när jag värmde upp och tölten var inget vi behövde träna på!! Han såg jättefin 
ut …! Så pratade vi igenom vad vi gjorde sist och om det var något jag kände att jag hade svårare för. Och då kom jag på att jag hade problem att flytta honom sidvärts i traven så vi tränade på det. Och så ville hon se hur det gått med galoppen, där blev han ju väldigt övertaggad sist!


Så vi tränade på att trava i ett ridbart tempo, alltså inte flänga iväg som en besatt, utan i ett behagligt rida-lätt-tempo. Och då hittade vi plötsligt en väldigt trevlig form på Hugis, och ett bra tempo. Vi tog några galopper också, höger gick super, men i vänster blir han stressad och vill flänga iväg. 
Kolla in stilen!
Jag fick trava honom, trycka på lite försiktigt tills han själv rullade in i galopp, då gick det bra. Sen när jag tar ner från galopp ska han trava tills han har en ridbar trav, inte avsluta mitt i flängtraven! 
Alltid jobba honom till ridbarhet! I alla gångarter. 

Kändes toppen, och instruktören tyckte att vi hade gjort jättestora framsteg, vilket jag behövde höra efter alla mina nojor!! 
Hur det gick att lasta?? Inga problem, in med häst, sväng runt, godis, på med sid-bommen, fast med grimskaftet, hink med lite mat, klart! 

2 kommentarer:

  1. Förstår verkligen det där med att behandla sin häst som om den vore gjord i porslin. Men bra att släppa förstås. Och den där transporten, jisses. Den vill både jag och Juppe provåka i. :-)

    SvaraRadera
  2. Visst, ni kanske kommer och rider o fikar när ni är mogna?? Och provar transporten!!

    SvaraRadera