söndag 1 november 2015

Nya hästar i stallet!


Karin och Smári!


Vi har fått ett par nya hästar i stallet. 
Karin Sandberg har flyttat hit 
med sin Smári, jättekul! 
Vi har träffat Karin vid lite olika tillfällen, faktiskt hon som "lurade" in mig i Eidfaxis styrelse. Och Jeanette, Carina, och Karin har stått i samma stall förut, så dem känner varandra. Carina valde dock att flytta till det stall hennes dotter står i, så hon är inte kvar. 


Hopsläpp med Smári!


Men sen har Úi kommit hem! Jeanette bestämde sig för den fina fuxen i alla fall. Ingen är gladare än jag. För 4 år sen när Anders och jag åkte upp till Jökull för att provrida Hrodur och Tindur, fick jag prova den då 4-årige och knappt töltsatte Úi från Allemansängen. Vacker, röd, glimten i ögat, men en tölt som fick mig att nästan trilla av, då jag inte var så van vid stora steg. Tindur kändes mycket säkrare, enklare, smidigare, och Tindur blev det ju till slut. Men Ùi har dröjt sig kvar i mitt huvud.
Fin kille!
Tänk att han blev till salu precis när Jeanette behövde en riktigt bra häst! Världen är så liten ibland, och tillfälligheterna många. Jeanette valde självklart att förutom veterinärbesiktiga hästen, även spattröntga honom, och när det var klart kunde vi åka upp och hämta honom!  Vi ställde upp med transport, klart grabben skulle åka i fin-kärran!
Lektion innan hemfärd!
Uppe hos Jökull fick Jeanette en ordentlig lektion av Jökull, så hon hade lite knappar att knäppa på i ridningen när hon kom hem. Och vi har Mickis inbokad 2 gånger i närmaste framtiden. Det tar tid att lära känna en ny häst, och jag som gjort alla fel man kan på Tindur, vet hur viktigt det är att man har en bra instruktör att rida för!

Vi fikade med Bri och Jökull och sen lastade Jeanette sin nya häst! Han trampade in i transporten som ingenting, stod som ett ljus hela vägen. Väl hemma fick han komma in i sin box medans vi tog in de andra. Ingen märkte att det stod en ny häst i stallet, alla hästar var hungriga och gick direkt in i sina boxar. Men nog nosades det genom gallren under natten.
Hrodur och Ùi hälsar, känner ju varandra sen förr.
Lördag morgon släppte vi dem, och vad härligt det är när de visar upp sig och sina bästa gångarter för varandra! Vi bara stod och log! Snart nog började dem beta och brydde sig inte om oss. Känns som om vi har en riktigt bra flock!


1 kommentar: