måndag 16 november 2015

Mera lektioner!


Vi har haft lektioner i helgen för islandshippolog Micaela Åhlberg. Hon kommer ner ungefär en gång i månaden, kanske lite oftare nu när vi har lite nya hästar i stallet och så kör vi lektioner hela dagen. Jag gillar ju att planera inför såna här tillställningar, och fixa med mat och fika, synd bara att jag inget kök hade just denna helg. Miss i planeringen. Men vi grillade hamburgare till lunch, blev superbra.

Jag var först ut på Hugis, skulle eventuellt rida honom en gång till om kraften fanns…det gjorde den inte, men… Vi jobbade på med tölten, han ska gå i mitt tempo, och inte smygöka till sitt tempo. 
Från i somras
Jag förklarade för Mickis att jag upplever honom som väldigt sned åt höger ( som om han går och skyddar sin högerbog, vilket han nog tror att han gör…) men jag känner ju att det kan han inte få göra hela tiden. Och när han gör det förklarar Mickis så trampar han inte in ordentligt med höger bak, vilket leder till en svagare sida osv.osv.  

Jag fick rida honom rak i vänster varv,  och med min kropp lätt ställd åt höger ( jag sitter tydligen lite tokigt i det varvet…) så blev det bra. I höger varv fick jag ha hästen ganska rak i hörnpasseringarna och halvhalt, flytta bogen vid varje hörn. Mycket bra övning som jag kommer att ta med till nästa pass.  

Efter mig red Anders, han rider inte lektion så ofta, men han har ju så fin häst att kan får lov att anstränga sig lite ibland :-) Det gick bra,  men man behöver någon som står i mitten och kollar på vad man håller på med. Många gånger gör man saker som man inte har en aning om och då är det ju bra att en duktig instruktör påpekar detta för en.
0-100 på 10 sekunder!!!Svårt att tro...men så är det!
Jeanette och Ùi hade också en bra lektion, jag undrar om hon har fattat vilken fin häst hon har köpt? Han ser så otroligt fin ut, lyfter bra fast hon inte direkt kräver så mycket av honom, men han bjuder till och gör ett bra jobb.

Maria lånade Tindur och delade lektion med Regina Berg på sin Njall. De jobbade på bra, Tindur var lite flaxig med sitt huvud, vet inte varför egentligen, men ibland blir han så. Han såg pigg och glad ut i alla fall och det är bra. Jag red honom igår och då gick han otroligt bra. Men så känner ju jag honom utan och innan, kan alla hans knep och knåp….
Med sin bästis Hrodur!
Karin hade sin första lektion på Smári och det gick bra. Jag vet att Mickis giller hästar som är lite svåra, lite passaktiga så hon fick lite att bita i där. Jag tyckte det såg väldigt bra ut, och Karin var nöjd efter. Det är ju så otroligt viktigt att man har en bra relation med sin tränare, och den relationen kan ju ta tid att bygga upp. Men Mickis är den enklaste av alla enkla människor, och lätt att tycka om då hon ju jobbar med hästen på hästens villkor.


Sist ut var Arne Rulander på Mozart, vilket var roligt att se. Vi har sett Mozart vid ett par tillfällen , men nu hade det hänt grejor. Han var väldigt fin i traven, tölten behöver jobbas vidare med, men galoppen var också väldigt fin. Kul att se Arne rida, vi är ju kompisar och har tidigare ridit för honom i perioder. Vi fick en trevlig dag allihop, och om 2 veckor är det dags igen! Kan man få nog av lektioner??? Nej!

2 kommentarer:

  1. Näej! Kan du inte tvinga någon kompis att filma dig och Hugis? Vore kul att se.

    SvaraRadera