söndag 20 mars 2016

Från mardröm till dröm!


Oj vilken bra ridning vi haft denna sista vecka, trots att jag varit ordentligt  dålig i höft/rygg. 
Ju stelare jag är, desto mjukare häst??? Kan det vara så?? 
I alla fall, trots lite blandade känslor, lite obehagstankar, som jag tagit mig förbi, har vi  kommit till riktigt bra ridning. En dag när det blåste som det blev mycket skritt, mycket flytta-övningar och mycket trav, men man måste ju öva på det med!
Söt!

I onsdags red vi ut, och han kändes helt fantastisk, mjuk som en kissekatt, lydig, följsam, med!!! En gång slog han över i trav när vi töltade, ( vi har ju tränat mycket trav) men jag gjorde ingen stor sak av det, bara tog honom till tölt igen. Ok, sa han och töltade vidare. Bra galopper, några töltökningar och jag känner att jag börjar våga rida på honom igen, underbart!
Hmmm...var ska jag lägga mig??

Jag fick samla honom, ta några extra halvhalter och fram i tölt när han blir lätt i munnen. Vi hade disskutioner om mina ben…storhäst-skänklar…och var dem ska vara och hur dem ska jobba. Mycket lärorikt. Mot slutet av lektionen hade jag nästa kramp i benen. 
Jo, här blir nog bra...

Han ska ju flytta sig för skänkeln, även i tölt. Vi är inte riktigt där än, men väldigt nära. Han är ju lite som en magnet mot ridhusväggen och att försöka flytta in honom  från spåret var ju dömt att misslyckas. Bättre att ligga på kvartslinjen och flytta något steg mot spåret. Precis, man behöver ju inte försvåra saker och ting!!! Vi avslutade med trav och instruktören tyckte att det var stor skillnad på traven mot sist! Kul, men så har vi tränat duktigt också.


Fredagen fick bli vilodag, för Mickis hade lektioner i dag, lördag. Jag var först ut. Jag berättade vad vi höll på att träna, så vi fortsatte bara där andra instruktören och jag hade slutat. Övergångar, men nu på volt. Samla, flytta, fram till tölt, stöd med yttern, pilla med innern och långsam, genomtänkt nedtagning till skritt. 
Trött??Jag??Nä, nu ska vi busa!!
Börja med att flytta ut bogen, drivning till tölt och avsluta också med en sidförflyttning till skritt. Bra, rolig övning. Vi var också en meter innanför spåret och jobbade i tölt, och där får man kämpa med ytterskänkeln. Vi hade mycket fokus på sits och skänkel även idag. 

Vi avslutade med trav, och  Mickis tyckte oxå det var stor skillnad. Och idag sprang han som en blodhund med mulen nästan ända ner i backen. Han känns helt fantastisk igen. Mjuk, lyhörd, arbetsvillig. Vad mer kan man begära???

4 kommentarer:

  1. Underbart! Mer än så kan man väl verkligen inte begära. Kul att allt känns så bra igen, men inte kul med trilskande knän och höft. Yoga is the shit, säger jag.

    SvaraRadera
  2. Kanske testar yoga. Just nu håller min massör på att lasra mig överallt hoppas det gör att jag kan komma igång med något vettigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker det känns som man kliver in i sin egen kropp när man kört yoga eller pilates några pass. Vilket påminner mig om att det vore läge att köra yoga eller pilates några pass . . .

      Radera
  3. Ha,ha, jag längtar mer ut ur min kropp som bara värker...men förstår vad du menar, har provat yoga tidigare!

    SvaraRadera