onsdag 2 mars 2016

Matte töltar!

dag har jag longerat Hugrakkur. Han ville bara springa, men det fick han inte. Inga egna initiativ,tack! För en gång skull så var vi i paddocken, brukar ju hålla till i rundkorallen, som är helt suverän. Men jag ville se hur han jobbar utan inramningen. 
Underbara flocken!
Vi började i höger varv. Ut på linan och runt mig. Så fort staketet tog slut började han trava. Nej, hoooow, hoooooooow och till slut bestämt stamp med fot och ryck i linan innan han förvånat stannade och tittade på mig… -men vi brukar ju jobba trav, sa han…. Skritt, tack sa jag. ( inte bara tacka o ta emot när han tar egna initiativ, han ska göra på mitt kommando, inget annat. 

Samma sak nästa gång staketet tog slut…trav, nej, hooow, hoooooow, ryck i linan, stamp med bestämd    fot,skritt…..ok,ok, du behöver väl inte bli så förbannad…..
Tredje gången låg jag före, så fort han lämnade ramen sa jag hoooooow…-inte springa ( det röck i hela hästen), braaaaaa, duktig häst och så skrittade han lugnt ända tills jag sa trav!
Han är för rolig, den där hästen!
Gäller att fokusera när man ska ta selfie!!
Han fick jobba på linan en stund, så bytte vi varv ( fanns inte tillstymmelse till att börja spring när staketet tog slut!!!) och jobbade där också en stund. När jag var nöjd tog jag bort linan och kollade om han kom ihåg vad pickande av spö på benet betydde. Jodå, han lyfte försiktigt, eller mer klev försiktigt men framhoven ett steg bakåt. Godis! Andra benet, samma sak. Beröm och godis. Han är väldigt förtjust i godis!

Han har ju varit lite dålig på att följa mig när jag går med honom i grimma. Han blev bättre när han var skadad och behandlad då jag bara fick promenera men sen ”glömmer” han igen. Men detta måste han kunna om jag ska kunna visa honom för en veterinär på tävling. Nu provade jag att gå ifrån honom utan grimskaft/tygel, han var helt lös. Följde mig som en hundvalp! Stannade, backade, jodå han var med!
Matte och Hugis i kort tölt!

Så fick jag för mig att om jag ”töltade”, alltså sprang med lite benlyft…om ni förstår… undrar om han töltar efter mig då?? Jag provade. Mycket riktigt, Hugis töltade glatt efter. Vi töltade runt i paddocken i lite kringelkrokar, han var med på noterna. 


Efter en stund kom Anders ner och undrade vad vi höll på med??!! Klart det såg roligt ut, jag i tölt, med skapliga lyft, och Hugrakkur efter också med skapliga lyft. Men vad roligt vi hade!! Och klart han fick massa godis. Vi avslutade passet med galopprace, tills båda han och jag flåsade!

2 kommentarer: