lördag 26 mars 2016

Liten svacka!

Har haft en svacka ett tag. Kroppen vill inte riktig och heller inte huvudet. Hästen känns  inte så med mig som jag önskar.
Och det är ju inte så konstigt, jag har ju inte varit med honom!! Har blivit ganska många vilodagar.Beror säkert på vårtrötthet, blandat med mitt nya kost-schema, och lite annat.

Men det har inte känts roligt på ett par veckor. Hugrakkur ligger på bettet lite, känner det som om vi står vid en tröskel men kommer inte över…om ni förstår…Vi harvar med samma grejer. Inte ens sista lektionen hos instruktören upplevde jag så översvallande som jag brukar göra. Hon är alltid bra, och det är alltid kul att åka dit, men som sagt, jag är i en svacka klart hästen känner det.
När man visslar att det är lunch!

Jag longerar lite mer, ibland får han vara lös, ibland på linan. Han är duktig! Häromveckan löshoppade vi alla hästar. Vi delade av ridbana på mitten, satte upp 2 hinder och så tog vi hästarna 2 och 2. Dem gillar det, det märks. Värst är Hrodur och Hugrakur, jag tror att Hrodur tycker det är kul att bara braka igenom hindren, för han är den som river mest. Hugrakkur hoppar med den elegans han alltid har, Hrodur mera mörsar igenom.  Hela tiden exakt bredvid varandra, nära,nära, som siamesiska tvillingar! Men roligt var det.

Och 2 dagar efter löshoppningen tycker flera av oss här på Tiggeby att galoppen har stärkts! Blivit rundare, mjukare, bättre helt enkelt! Härliga galopp. Kanske blir det lite extra lösgörande när hästarna får springa i galopp utan ryttare och ta i och hoppa??!! Så det ska vi försöka göra regelbundet!
Vacker!

Idag provade jag Marias sadel som hon haft på Leistur. Det är en Forma. Sist hon red för sin instruktör tyckte denne att sadeln hämmade Maria lite i hennes ridning, fick henne lite framstupa. Så hon bytte till sin andra sadel och vilken skillnad det blev!. Både på häst och ryttare. Så då passade jag på att testa den här. 

Har haft Hugrakkurs sadel i 2 år, men varvat den och min andra sadel (Tindurs sadel) mellan Hugis o Tindur. Sista tiden har jag bara använt Tölthästar sadeln på Hugis, men aldrig varit 100% nöjd. Och sist vi var till instruktören pratade vi om att jag skulle korta mina läder ett hål, och att stöden på den sadeln är lite grann i vägen…
På vägupp i skogen!

Forman låg som en smäck på Hugis! Räckte med gele-padden, och vilket grepp det var i den! Mjuk och skön för sätet och jag upplevde faktisk att hästen rörde sig något bättre! Han var väldig galoppa-sugen idag. Tölten är ju i och för sig alltid bra, men som sagt kändes lite friare, mjukare. Den visade sig vara 18 tum i sätet, min  "Tölthästar" är 17, men när vi höll dem bredvid varandra såg de lika stora ut.


Jag får använda den hela helgen innan jag bestämmer mig, vilket är trevligt, annars är det ju lätt att förhasta sig när man ska köpa sadel. Jag hoppas den blir bra. Jag ska ta honom på banan någon dag och rida Biby-rundan nån dag sen ska jag bestämma mig.

2 kommentarer:

  1. Ack ja, dessa toppar och dalar. Men det hör väl till. Och spännande med ny sadel. :-)

    SvaraRadera
  2. Ja, kravlar mig långsamt upp...men klart att det lättar upp med lite nya grejer :-)

    SvaraRadera