fredag 26 februari 2016

Travträning!

Vi tränar trav. Jag har så svårt att få trav på hästen. Konstigt, för jag tycker att traven är ju lite min grej. Har alltid gillat trav, har alltid travat mycket. Ridit lätt, suttit, halvstått så som förra instruktören lärde mig. Men det har gått troll i traven med Hugos

Jag trodde att samlingsövningen skulle hjälpa honom. Jag kortar upp honom mot samling, han får gå en bit så, sen får han länga ut och kliva på. Där har han många gånger spontant börjat trava och jag har tänkt att vad bra, så ska vi jobba med traven. Men det funkade ju inte alls på vintermästerskapen. Och inte sist jag red i paddocken heller... 

Han är ju en riktig töltmoppe, min Hugrakkur. Så fort han misstänker att vi ska öka, så är det tölt. Men jag kan ju inte chansa och hoppas att traven ska komma, han ska ju trava när jag säger trav! 
Hugis och Leistur i hagen!
Igår hos instruktören jobbade vi med det. Jag fick se till att ha honom på båda tyglarna, och när vi hade bra skritt med sänkt huvud skulle jag bara vinkla bäckenet framåt och driva på. I början töltade han bara. Då gick vi in på en liten volt, jag ledde med innertygel, petade på med ytterskänkel. Och då kom traven. Ut på större volt och ner till skritt. Vi körde så några gånger tills han fattade att vi skulle träna trav idag.

Sen fick jag börja trava i höger varv och sen byta varv. Jag var på volt, och svängde över till en annan volt och bytte varv. Och han slog upp i tölt…fortsatte i nya varvet, led med innertygel, liten volt, peta in med ytterskänkel, och då kom traven.
Jobba?? med traven???? Va????


Instruktören tror att han blir så spänd när jag slarvar med förberedelserna för att byta varv. och faktiskt när jag planerade min ridning bättre funkade det till slut! Jag måste komma ihåg att vara tydlig med honom!

Till slut jobbade vi på nedre volten i vänster varv, travade och när vi svängde av från väggen mot X spände han sig, töltade, och struntade i att forma sig runt min skänkel, bara sköt ut högerbogen, och så fick jag leda med innern tills han sänkte huvudet och travade. Till slut kändes det som att allt satt där det skulle, för han har ju en fantastisk trav!! Med sväv!! 
Nöjd och glad i sin box!
Vi avslutade med att ta en galopp. Och jag min klant, ( blev  nog lite spänd då vi ju inte galopperat så mycket på sistone) lägger till en överjävligt tydlig galoppskänkel, vilket får Hugis att fara fram som en kanonkula, (tro fan det med den fattningen) men jag lyckas ta ner honom till ett mera ok tempo, sen till slängtrav, till ok tempo, ridbar!!! och sen avslutade vi. Då var min hjärna som stor degklump, och benen som spagetti. Men nöjd!! Jösses vilken häst!! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar