fredag 26 september 2014

Låsningar

Vi har låsningar, både Tindur och jag. Och Hugrakkur. Och husse. Bara Hrodur som är fräsch.
Hugrakkur vet jag ju sen jag börjat rida honom, han lägger huvudet på snisken, öron åt vänster och mule åt höger. Inte så mycket, men bara så att jag misstänker att någon låsning som Charlotta ”låste upp” har låst sig igen. Han tickar på och töltar bra, både långsamt och lite snabbare, men jag ”vet” att något sitter galet i hästen.
Lite sned!
På Tindur är det svårare, men efter att ha ridit honom i snart 3 år inbillar jag mig att jag känner honom rätt bra. Han är t.ex aldrig ovillig att galoppera, och skickar glatt sin bak högt upp i luften när det vankas galopp.  Men ibland skickar han sin bak uppåt utan glädje, om ni förstår, och då är det något som inte stämmer. Eller så drar han in baken under sig som hin håle var efter honom och då börjar jag misstänka att något är galet.
Jag red honom på banan för att checka av gångarterna häromdan. Dagen innan hade vi ridit på vallen och då kändes det nästan som att han försökte få av mig??!! Jätte konstigt...Bockade och studsade som besatt. Och det var inte bara att han är så ruskigt pigg nuförtiden.

Bra att ha en vägg att luta sig mot när man är trött!
 På banan töltar han bra, lite stel i höger varv, men inget allvarligt han är något stelare i högervarv. Travar bra, och här brukar jag trava på, öka tills han lägger sig i galopp och toppen i vänster varv, men slängtrav utan galopp i höger varv. Låsning. Garanterat.

Själv har jag en nacke/bröstrygg som bråkar ibland. Speciellt när jag slarvat med min egen träning. Och vem har haft tid att träna?? Herregud, har knappt haft tid att sova de senaste månaderna. Och nu, när allt lugnar ner sig då kommer nacken som ett brev på posten! Och så äter jag värktabletter i några dagar innan jag kommer på att det inte går över utan kiropraktik, då ringer jag, bokar tid, kollar med husse, behöver han, japp hans akilleshäl är länden, så slår vi två flugor i en smäll och går båda två.
Hrodur, fräsch!
Sen är man fräsch! Jag drar igång och tränar  ( så där duktigt så folk nästan kräks på mig för att jag är så disciplinerad ) bygger upp styrkan i alla mina stackars muskler, kommer på att jag rider mycket bättre och jag mår mycket bättre när jag är vältränad, tränar på ändå mer ända tills mitt liv kör ihop sig igen  ( kan ta ett halvår-ett år) sen är vi där igen. Undrar om jag kommer lära mig någon gång?

Ja, Hugrakkur ska ju tillbaka till Charlotta snart och Tindur blir knäckt här hemma om några dagar. Så det blir nog ordning på oss allihop till slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar