måndag 7 september 2015

Prova på tävling, del 2

Efter lunch var det dags för fyrgången, V5. Där visar man först tölt, sen trav, sen skritt och sist galopp. Och det var ju galoppen jag tänkte att där kommer han att fara iväg som en virvelvind och jag hamna i nån trädtopp! Vilket är konstigt för han har aldrig haft någon tendens till att sticka bara för att vi ökar...

Jag har ju ganska livlig fantasi, och kan föreställa mig både det ena och det andra, så här kickade nervositeten in ordentligt. Jag visste ju inte heller hur han skulle reagera om jag började stissa ordentligt. Skulle han, precis som Tindur, också stissa?? 

Nervig matte bråkar med husse...
Vi värmde lite på träningsovalen ( lyxigt att ha en tränings och en tävlingsoval!! Båda lika bra!) töltade lite mesigt, travade lite mesigt, men så tog jag en galopp mest för att se vad som skulle hända. Och vad hände?? Ja han galopperade, lugnt och fint och samlat, hur bra som helst. Tog ner till trav, inga problem. 
Skrittar mesigt
Jag lugnade mig lite. Kanske skulle det gå bra ändå.
De var våran tur. Blev i min grupp bara jag och en tjej på en svart häst. Hon red in först! Jag efter, började faktiskt tölta i gången in till banan, lite halvkaxigt sådär. 

Tölten gick bra, här ville han öka lite på långsidorna, men minskade när jag bad honom. Traven som vi haft lite problem med gick galant, jag höll in honom så han inte skulle älga iväg som besatt, gick bra. Skritten är lurig, jag fattar inte vad domarna vill se här, snabb, samlad, lugn, storklivad?? Det blev en lugn skritt, där vi båda fick pusta lite. 
Finare skritt
Sen galoppen. Man får på den här nivån ta sig till närmsta kurva och ta hjälp av den i fattningen. Jag var knappt halvvägs på långsidan när jag bad om trav fick tölt. J—-ar, ner till skritt, ber om trav, och får det! Travar till kurvan, gör en fattning, en bra, genomtänkt fattning, inte den vanliga hafs-fattningen. Får rätt galopp, rund och skön. Och då känner jag hur ett leende börjar spricka upp i fejset. Justja, detta är ju kul!!! Och vi galopperar utan problem, helt kontrollerat från början till slut. Jisses vad nöjd jag blev. 5.1 blev poängen, och då hade vi en 6:a för galoppen!
På träningsovalen!
Jag var sjukt nöjd med både mig och hästen, helt otränad går han in och plockar 5:or och en 6:a, det bådar gott inför framtiden! Och helt otränad, nej, vi tränade ju ganska hårt innan skadan. Men efter skadan har vi mest lallat runt i skogen, så det är nog inte helt fel det heller. JIPPIE!!!!

2 kommentarer: