onsdag 2 september 2015

Prova på tävling! Del 1


Efter önskemål från flera medlemmar i Eidfaxi bestämde vi att ordna en prova på tävling. Många vill nog tävla men kanske inte riktigt vet hur det går till. Och att få lite fler ”fritidsryttare” att börja tävla kändes angeläget. 

Vi drog ihop ett gäng som kunde hjälpa till med det praktiska, och vi hittade till och med en domare som ställde upp helt gratis!! 
Ibland kan ju nya grejor kännas toppen, men så kommer det inte så många, men hastigt och lustigt hade inte mindre än 30 pers anmält sig. Jättekul. Vi hade ju tänkt ha finaler också, men det fick vi skippa då det drog ut på tiden med så många startande.
Samling och genomgång!
Domaren började med en genomgång, lite regler och lite allmänt om hur det går till att tävla. Vi var ju några som faktiskt har tävlat tidigare, men man kanske har en ny häst som man inte riktigt vet hur den ska bete sig på en tävlingsbana ( jag ) eller man ville stämma av formen, eller så var det ett trevligt arrangemang som man ville deltaga i. Men de allra flesta hade aldrig tävlat, kul!
När alla fått lite info var det dags att dra igång!

Vi började med en töltgren, T8. Då ska man visa tölt först i ena varvet, sen ta ner till skritt, byta varv och sen visa i andra varvet också. Tempot är valfritt. Detta är den allra enklaste grenen, och den man ska börja med. Sen ju mer man tävlar och ju duktigare häst+ryttare blir så blir ju grenarna svårare. 
Maria lånade Tindur på tävlingen!!

Vi var indelade i grupper om 3 ( som på en riktig tävling!) och jag skulle starta i grupp 5. Jag hade ingen aning om hur Hugrakkur skulle reagera tillsammans med andra hästar, och så mycket liv och rörelse som är på våra tillställningar. Så det var det jag var mest nervös för. Poängen spelade mindre roll, tanken var att jag skulle få en uppfattning om hur pass taggad han skulle bli. 
Lugn häst, spänd matte!
Jag var nervös. Värmde sporadiskt, han har ju varit trött en vecka eller två, mest för att han börjar sätta så in i vassen med päls. Jag ville ju inte rida en såskopp… Han kändes rätt fin. Lite framtung, kanske, men fantastiskt trevlig, och brydde sig inte ett skit om att folk svischade förbi i galopp eller trav.

Vi skrittade in när det blev vår tur. Började tölta i kurvan, och han var inte helt pigg. Jag fick faktiskt kämpa lite med drivning för att han inte skulle sakta av till skritt. Vid bortre kurvan tryckte jag på lite extra, smackade mina tre smackningar som betyder ”skärpning” ( använder det på båda mina hästar, superbra, betyder att nu järnvägar skärper du till dig, annars…typ) och då stampade han på lite. 
Skaplig tölt!
Vi tog ner till skritt ( speakern säger till ) bytte varv och töltade i andra varvet också. Kändes lite styvare, lite mindre mjuk, men helt ok. Tiden går ju så sakta när man sitter där och kämpar, man vill ju bara bli klar och få sina poäng! Till slut var vi klara och vi fick ta oss till utgången. Speakern ropade upp poängen, 5.0 blev det, och jag var jättenöjd! 

Positivt överraskad över femman, hade varit glad för 3-4 då vi ju faktiskt inte hade tränat för tävling i och med att han varit skadad. 
Och jag var så glad att han inte bara rusade på eller nåt. Kändes toppen, han var så cool. Jag var mindre cool.

Det värsta var ju kvar, fyrgången....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar