fredag 7 augusti 2015

Hästtransporter, del 1

För 4 månader sen hittade vi den transport vi ville ha. Våran transport Värmlandsvagnen Cortez 2 har varit bra, men börjar se lite sjavig ut. Och i och med att jag tagit BE-kort kan vi skaffa en stor transport, japp, en 3-hästars. Vi har ju faktiskt 3 hästar  och när alla är fräscha kan jag tänka mig att tävla båda mina, och Anders sin Hrodur förstås.

Vi kollade på alla olika märken och varianter förstås. Vi vill ha step-up ( det vill man när man stått och segdragit på rampen ett antal gånger) förstås, och gärna med ett stor öppningsbart fönster längs hela sidan.
En av de transporter som har plats för 3 hästar är ju Ifor Williams, men den kändes alldeles för ”modifierad utan eftertanke” om ni förstår. Den fanns att titta på här i Eskilstuna!
Det är ju inte så att dessa transporter finns i närheten så man bara kan åka och kolla in dem. Nej då, man får kolla på nätet och försöka bilda sig en uppfattning om hur de är. 

En annan vagn vi kollade in  var Böckman K3, med plats för 3 islandshästar. Närmaste återförsäljare i Märsta. Jag ringde, men han hade ingen hemma. Detta är ju dyra vagnar som inte säljs så ofta så det kan man ju förstå att det är svårt att ha ett lager på dessa. Janne på släpgrossisten erbjud sig att ta hem en åt oss, utan köptvång ( jag ville ju se och känna på den innan jag bestämmer mig) vilket var väldigt bussigt. Han frågade vad vi ville ha för extrautrustning till den, så det fick vi bestämma. Vi tog ju luckan förstås, och Janne tyckte att vi skulle ha aluminiumfälgar, för det var mycket snyggare!

Det var ju bara ett problem, det skulle ta 4 (!) månader att få hem den... Jag har nog nämnt att vi inte är några tålmodiga människor, så jag började ju direkt leta efter andra återförsäljare….men det fanns inte. Bara bita ihop och vänta. Dessa 4 månader gick dock ganska fort, då jag ju började ta mitt BE-kort. Tiden bara svischade till, för i lördags var vi upp till Janne och hämtade den. Trots att vi inte sett den live, tog vi med vår gamla transport upp och lämnade i inbyte OM vi nu skulle ha vagnen.


Rackarns vad den var snygg!! Och genomtänkt! Bra kvalitét rakt igenom! Och Janne hade dessutom lagt till i beställningen färgat tak och stänkskärmar, som bara råkade ha samma svartglittriga färg som våran bil! Vilken tur! Sparkskydd invändigt och dubbla takluckor. Vi bara stod och dreglade när vi såg den. Klart vi köpte, och han tog vår gamla i inbyte. Snyggare ekipage får man leta efter!

3 kommentarer:

  1. Häftig! Och lilla luckan till höger, är det där du sticker ut näsan och säljer glass på tävlingarna?

    SvaraRadera
  2. Ha,ha, korvluckan var det nån som sa! Varför inte, där kan man skärt sälja nåt under en tävlingsdag!!

    SvaraRadera
  3. Vad roligt! Blir nyfiken på hur den ser ut invändigt :-)
    /Christina, Grannäs islandshästar

    PS! Är det ok att vi lägger upp din blogg som länk från vår blogg?

    SvaraRadera