måndag 3 augusti 2015

Fantom-skritt och trav!!

Vi rider ut! Jag på Hugrakkur, Jeanette på Frodi, Anders o Hrodur. 
Frodi o Hugis är ju på ungefär samma nivå, vad gäller igångsättning, möjligtvis att Hugis kommit något längre. 

Frodi var ju till Kvicksund i 2 veckor på igångsättning på skritt/vattenband, och vad snygg han var när han kom hem!! Jösses, slimmad med magmuskler!!! Och hans stappliga gång är på väg att försvinna, han har ju alltid gått lite stelt på bogarna, åtminstone på grus/asfalt. 
Gräsvägen går ju alla hästar bra på, så där har det funkat. Men nu börjar han ta ut stegen och bli riktigt fin. Han som alltid ser så trött ut, har fått en ny glimt i ögonen. Jag hoppade upp på honom häromdagen, och vad trevligt med en häst som bär sig utan mankemang eller konstigheter.
Plötsligt delar manen på sig...

Hugrakkur och jag kämpar. Jag med mitt huvud som letar efter snedhet/stelhet ( släpp det för fan!) och Hugis är pigg. Han vill springa fort. Lite ökningar har vi börjat med. Korta sträckor.
I går kom Sara en bekant, över. Hon har haft sån otur med sina hästar, haft svårt att hitta någon som passar henne. Men nu har hon äntligen hittat en Eros från Märta som passar henne perfekt. Hon ville komma och kolla in Frodis förvandling från trött /stel till "på G" men hon har ingen transport så hon och Charlie lånade våra cyklar och cyklade när vi red. 

Jag har ju haft problem att få Hugrkkur att trava. Han är ju en riktig töltmoppe, och jag kan inte säga när detta har börjat. Men sista 4-8 månaderna har jag haft problem att få trav när jag ber om det! Tänker att det hänger ihop med den där onda bogen...men vet inte.
Om jag kan trava?? jajamen!!

Försöker när vi kommer till en backe, men då ska han bara galoppera. Försöker från tölten att lägga ner honom i trav, men lyckas sällan. 
Men så i går, sista biten hem, när vi kommer ut på våran grusväg så cyklar Charlie o Sara förbi mig. 
Jeanette o Anders ligger en bit bakom ” vi hinner inte med i Hugrakkurs fantom-skritt” säger Jeanette. 

När dem ökar med cyklarna för att komma förbi och hemåt ökar även Hugis, så jag bara klämmer åt med knäna och får plötsligt trav!!! Tjoho, vilken lycka! Vi har inte  travat på flera månader, men nu gjorde vi det.

Dagen efter provade jag igen. Först töltar han men jag släpper ut tyglarna, säger traaava, och får trav igen!!! Lycka! Vi far iväg som en skottspole innan jag kan ta tag i honom och få honom att trava i den takt som jag vill inte den där flängtraven som han vill.


Jippie, vi travar! I slutet av rundan måste jag försöka igen, och se på f-n, det funkar! Han travar. Kanske har han haft ont i bogen i traven, därför det inte gått att få till den…Måste prova imorrn igen, älskar hans trav! Och tölt! Och galopp,skritt, pass...

2 kommentarer:

  1. Så kul! Juppe vill inte bjuda på trav nu när han har ont, den går väl mer genom hela kroppen på något vis. Han har lite elegant slagit över till pass (he, he) när jag skulle springa bredvid honom hos veterinären.

    SvaraRadera
  2. Ha,ha, ja, det gjorde ju Hugis med, utom en gång när Chris daskade till honom i baken, då travade han i rena förskräckelsen!!

    SvaraRadera