onsdag 29 juli 2015

Frodi kommer hem!

Vi åkte hem från Kvicksund, jag var rätt nedstämd. Dels pga hältan på böjt spår, dels för att eländet inte ville gå in i transporten.
Grejen var ju den att våran nya fina transport står hemma på gården, men vi har inte fått några registreringsskyltar till den än, så vi var tvungna att låna Marias transport. Allt gick bra när vi skulle dit ( oftast går det bra då?) han backade av några gånger men sen så gick han snällt in. Och jag var inte  ens nervös innan, var helt övertygad om att lastproblemen var över… Icke så...
Börjar bli jobbigt det här med behandlingar, gäsp...

Vi skulle ju ha med oss Frodi hem, han har ju varit på igångsättning i Kvicksund i 2 veckor. Frodi har en lång och jobbig historia med hält-problem, och övervikts-problem och när den sista veterinären (Eva) rekommenderade Jeanette att sätt igång honom med vattenträning valde hon detta.Han har blivit behandlad i båda kotor fram + hovleden. 

Väl framme gick vi direkt för att kolla in Frodi. 
Vilken snygging som mötte oss!
Och jag såg för första gången att han har fått magmuskler, ja, andra muskler med, men attans vilken skillnad det var. Han var slimmad och vältränad! Han som ofta ser lite trött och hängig ut hade pigga, glada ögon, och jag vet inte vem som var lyckligast, Frodi, matte eller husse?!

Så när jag skulle lasta Hugis efter behandlingen av Monika Ledin skulle vi gå in på ”fel” sida, alltså höger sida i transporten, för att Frodi skulle få stå på vänstern. 
Nix, icke nej…. Jo, sa matte, nej sa Hugis i ca 45 min. Inte OK!!! Tills slut tog jag in honom på rätt sida och han gick  snart på. 
Frodi före...

På med Frodi, som ju då fick lov att gå in på ”fel”sida. Icke, tänker inte, nej… varvid Hugrakkur naturligtvis tyckte att det var jobbigt att Frodi höll på och backa av så där fort. Men han lugnade ner sig när jag ställde mig hos honom. Efter en halvtimme gick Frodi på och vi åkte hem. Ska bli skönt, och spännande att få börja lastträna i våran nya transport, där hästarna står med baken framåt!! Ingen bom att stänga bakom, men mer om den i ett annat inlägg.
och efter!!! Prickig!!
Dagen efter vi varit i Kvicksund var det dags för en ridtur, Frodis första efter att ha varit borta i 2 veckor. Han har ju varit väldigt snubblig och stapplig, men nu kändes han bättre tyckte Jeanette. Och dem töltade!! Visserligen bara några steg, men ändå. Och bra träning för Hugrakkur att inte bara sätta av i tölt, utan få tölta kort, kort en liten bit, ner i skritt, sen upp i tölt igen. Det var jobbigt.


Jag tyckte att Hugis kändes bättre efter Monikas behandling, och jag ska inte glömma att han inte haltar alls på raka spår. Så jag får lyssna till bättre vetande och kämpa på med mina raka-spår-rundor, och utgå från det! Och inte glömma att min häst är fantastiska Hugrakkur!

3 kommentarer:

  1. Kul med Frodi! Wow!
    Och inte ville Juppe gå på släpet när vi skulle åka hem i dag, men - ta daaaa, då tog jag fram repet och drog runt bommen fram och drog in honom. Han ger upp då. Vet att jag inte ger mig. Gick på 1,5 minut. Något som är okej i alla fall . . .
    För Juppe tror jag att det handlat om att han tror att han kan välja om han ska gå på eller inte. Den lilla mysmulen.

    SvaraRadera
  2. Ha,ha, fast jag är rädd att Hugos skulle bryta nacke om jag försökte något dylikt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm. Ja, ja. En mjuuuuuk och böjlig nacke hädanefter.

      Radera