måndag 20 juli 2015

Veterinärbesök nr 7011

Veterinärbesök igen… Magen upp o ner… orolig, för om han inte är ren idag, kommer veterinären att gå in i bogleden och kolla….vill inte…. 
I vanliga fall skulle jag ha kollat honom i longering för flera dagar sen, så man verkligen kan vara beredd på det värsta. Men nu har jag inte gjort det, förstår inte riktigt varför. jag vill gärna vara förberedd på saker o ting, gillar inte obehagliga överraskningar. 
Kanske var det när jag läste Bettinas blogg ( hon är i samma båt som jag)  som jag insåg att man faktiskt inte MÅSTE ligga före jämt.

Nåväl. Vi åkte, för första gången med våran bil, helt lagligt med två hästar till Kvicksund. Jeanette och Frodi var med, Frodi ska ju dit på igångsättning efter flera behandlingar i olika leder. Skönt med sällskap! Vi hade inte lasttränat överdrivet mycket, jag kände mig rätt lugn , herregud, jag hade ju ändå tagit be-körkort :) Jag var mera orolig för vad veterinären skulle säga. Måste man alltid ha något att oroa sig för??
Fick kämpa för att få bort alla lerkokor!
Vi lastade ( inga problem!!) och körde dit. Väl framme var det som vanligt ganska mycket folk och hästar i omlopp. Vi fick vänta en bra stund ( vi var ju dessutom tidiga…) på att Chris skulle titta på Hugrakkur. Han hejade och frågade hur det var i förbifarten när vi kom. Bra med hästen , sa jag, värre med mig….mådde nästan lite illa ett tag där, tänk om, tänk om….vi får väl se sa Chris, snart din tur.

Efter en evighet nickade han åt mig att hämta Hugis. Min vackra häst tittade på mig med sina uttrycksfulla ögon (godis??) och vi gick och ställde upp oss i gången. Varsågod, sa Chris.
Vi sprang, eller grisepassade en bit vände och sprang tillbaka. Jag hade ingen som helst känsla för hur han rörde sig bredvid mig. Veterinären lyfte upp höger fram högt, böjde,bände, vred donade. Hugos sänkte halsen och snusade förnöjt på mig. OK, Chris. jag ska bara känna igenom hans andra ben, och det gjorde han. Han är ok. Han frågade hur länge vi hade hållt på med hältutredning, ca 2 månader, och vilken skick han var i när vi började med den, ok, då skrittar du på raka spår i 2 veckor, lägger till trav och galopp ( tölten då??)lite försiktigt efter det, sen om 4 veckor ska du kunna rida som vanligt! Om 6 veckor ses vi igen bara för att stämma av.
På Equirehab i Kvicksund
Va??? Jag fattade inte, har nog fortfarande inte fattat. Törs inte lita på att det är sant. Jeanette tjoade och skrek grattis!!! men jag var fortfarande i något sorts skeptiskt tillstånd och kunde inte riktig ta in vad som sas. 
Frisk? Jag som var så övertygad om att vi skulle få åka till Sigtuna och operera, osv, osv. Herre-jösses! Han är bra nu! Om inte Chris ser nån hälta finns det ingen hälta ( och ändå smyger sig tvivlet in i tanken om att vi kollade ju inte på böjt spår, bara på rakt….)men han är ju ändå veterinär-guru på häst-hältor, hade han sett nåt borde han ju ha bett mig longera.

Vi åkte hem, Hugrakkur fick gå ut i hagen med sina älskade kompisar och ikväll ska vi fira! Imorgon ska vi ut och skritta Hugis och jag. Äntligen!
Jag passade på att boka en tid med Monika Ledin om 2 veckor, så hon får kolla igenom honom då. Passar bra för då ska vi ta hem Frodi som ju ska vara redo att ut och tölta med sin matte. Jeanette får nog låna häst av oss under tiden, hon måste ju hålla igång hon med! 


(Jo, det gick bra att åka hem, Hugis klev in, backade halvhjärtat en gång, sen gick han in så Jeanette kunde lägga på bommen. Duktig! Har han gett sig tro??)

2 kommentarer: