fredag 25 december 2015

Island del 4

Lördag hade vi bara lektioner på förmiddagen, för vi skulle ta en tur upp till Geysir och passera ett bad på väg tillbaka som hette Secret Lagoon där vi skulle bada och slappna av inför sista middagen på Skeidvellir.
Hàlka!
Jag hade fått en ny häst. Då de var dåligt med valacker till salu satte Katrín mig på ett salu-sto som var 6 år. Två av de andra tjejerna hade ridit henne, Hálka, och alla tyckte att hon var en sån fin häst. Hon var mörkt, mörkt musblack, med trivselprickar på baken. Och jättesöta luddiga vita öron och lite vitt runt mulen. Hon var en klar favorit bland de som provat henne. Lugnt tänkte jag, vi kan inte ha ston så bara att rida på utan några baktankar.

Hálka var en av de hästar som inte var så tillgänglig. Hon gick ifrån mig när jag skulle gå in i boxen och vände bort huvudet när jag skulle smeka henne. 
Men vilken häst när jag kom upp på henne!!!

Så otroligt känslig och lätt för hjälperna. Jag kände direkt att hon var med på noterna, japp, nu ska vi jobba, vad ska vi göra??? 
De små söta, vita öronen gick som propellrar än framåt än tillbaka för att lyssna av mig! Och när jag skulle träna halterna med sätet fattade hon direkt, och tvärnitade! Här fick man verkligen förfina sin hjälper ordentligt. 
Trötter!
Tölten var suverän, bra takt och lätt att styra tempot. En häst helt i min smak! Men skulle Anders klara av henne? Han är ju lite grövre i sin ridning, om ni förstår, inte så mycket för fin lir…och sen var hon ju ett sto. Vi skulle ju inte ha något sto…eller kan man tänka om här…kan vi kanske ha en stoflock också? Plats i stallet hade vi ju. Och hagmark går alltid att lägga till…men vad skulle Anders säga…

Ja så gick tankarna faktiskt! Hon var helt enkelt toppen. Vi fick ju träna på att flytta hästarna med kroppsvikten och hon snappade direkt, precis som Hugis!  Vi töltade med ökningar och det gick superbra, minskade bara genom att stilla min kropp och ibland lägga till ett whhoooo!
Vackert!
Vi hade fantastiska dagar på Island. Från regnstorm till snöstorm när vi kom, till 15 minus och gnistrande sol ( nåja lite vind också) och snö när vi lämnade ön för denna gång. Mycket lärdom och nya bekantskaper hade jag med mig hem.


2 kommentarer:

  1. Mjahaja. Det låter ju som att det blir en stoflock. :-)

    SvaraRadera
  2. Sugen blev jag, men nej, just nu funkar det inte! Men längre fram kanske...?!

    SvaraRadera