tisdag 31 mars 2015

December till mars-utveckling

I december bestämde jag ju att jag skulle börja fota hästarna en gång i månaden för att se hur de förändrades under träning.
Och det har jag ju gjort förstås. Dock är jag ju inte någon mästerfotograf, brukar om jag kan lämna över fotografering till de som har lite mer tålamod. Jag kommer inte ens ihåg det alla gånger, utan får ju leta bland de bilder som finns.Suck.

 Och inte förrän nu har jag märkt någon skillnad. Lillis tyckte jag ända till förra veckan att det händer ingenting, han är fortfarande svankig och omusklad i ryggen.
Men så en dag tyckte jag nog faktiskt att han blivit lite bättre. Han var inte fullt så svankig längre, och tro på sjutton om han inte börjar få  lite ”byxor ”också! Förut har han haft stora muskler fram, mellan benen, med de är borta nu, och tur är väl det.

Slutet av november 2014

Slutet av december 2014


Slutet av februari 2015
Ryggen är ju viktig att den hålls tränad och stark, han ska ju ändå bära 70 kg Lotta på sin rygg. Kul att se lite resultat, även om det är lite. Lättare att se när han jobbar i trav på linan. Då ser man verkligen att ryggen kommer upp och att musklerna spelar. Bara att fortsätta träna på med mycket trav och mycket markarbete. Märks att Tindur gillar det. Konstigt med honom är att han kan kännas hur härlig som helst en dag för att nästa dag kännas som en stapplig gammal gubbe.

Hugrakkur har varit samma sak med. Händer inget, händer inget, händer inget. Lägg till en otroligt otålig matte som vill att allt ska hända igår! Sen för ett par veckor sen tyckte jag nog att ryggen var starkare och han har verkligen fått byxor. Och när jag såg honom i hagen härom dagen och han stod så snyggt uppställd så märkte jag att något har hänt.
Mitten av december 2014
Mitten av januari 2015 (obs! buken!)
Slutet av februari 2015
Vi har ju börjat fodra lite annorlunda, en hippolog från St, Hippolyte var här och föreläste om hästens matsmältningssystem och deras behov av foder. Vi behövde få in mer protein i hästarnas foderstat. Protein och lite mer mineraler. Och mindre socker... Så det kan ju också ha bidragit till förändringen. Nu får de musli, proteintillskott, mineraler (tillfälligt för att boosta upp dem) plus att Hugis får lite extra zink som ska hjälpa till att bygga immunförsvar med tanke på eksemrisken.

Jag jobbar ju Hugrakkur ganska disciplinerat (slaviskt, säger en del, ha,ha) följer mina träningsrutiner, och kämpar på med kondition på både honom och mig. Och visst ger det resultat, det ser jag ju nu! Jag ska fortsätta att fota en gång i månaden, så att jag kan följa deras uppbyggnad under hela året! Och försöka lägga bilderna där jag hittar dem!!

2 kommentarer:

  1. Kul! Men vaddå? Varför ska de inte ha muskler mellan benen?

    SvaraRadera
  2. Jag menar bara att det är bättre att de har sin muskler på bakbenen för det är ju dem som ska jobba! Lite muskler fram är bra, men Tindur såg ut som A.Schwarzenegger ett tag...

    SvaraRadera