tisdag 19 januari 2016

Man borde ha...

Det är så oerhört viktigt att man får bli trygg på sin häst igen efter en sån här grej. Man måste nöta in sitt förtroende på något vis, nöta ridning, öka på kraven vartefter man känner sig säkrare och säkrare. Men i sin egen takt.
Hag-bus!
Jag har ju varit här några gånger, och vet att det går över om man bara rider på. Värst var det då Kola, mitt först sto, drog järnet i ett ridhus där vi var och tränade, skenade hela långsidan, in på snettigenom, och avslutade med en 90-gradare. Och där låg jag med brutna revben! 
Efter den incidenten skrittade jag hästen i 3 månader med säkerhetsväst innan jag överhuvudtaget vågade öka till tölt! Och det är väl den där rädslan att bryta sig som snurrar i mitt huvud.


Och man hamnar i en förtroendekris. Vi som litade på varandra till 100 % så kör han en sån här fuling??!! Jag svär, funderar lite, rider en sväng och vet att nu måste jag öka på lite. Går inte att bara skritta en superpigg häst. 
Hugis älskar sin bästis Hrodur!
Så igår tog jag ner honom på banan. Han stack ju med mig där också, tror ni att det snurrar i skallen??? Joooo då! Målsättningen var att prova på en galopp, bryta av men bara så att jag fick känna att jag hade kontroll. 
Vi travade mycket. Har ju jobbat med traven att han ska trava i mitt tempo, att man kan trava med sänkt huvud och få en lång och trevlig överlinje, och det gick så bra. 

Vi tog en galopp längs långsidan, bröt av och det kändes bra. Inte övertaggad eller rusig, bara bra galopp,ner till trav och trava vidare. Skönt!! Imorgon ska vi ut, tölta med lite tempo, så får vi se hur det går!!
Ta´t lugnt matte, vi fixar det!
På lördag är det tävling. Herregud, jag är redan skitnervös!! Fjärilar fladdrar till i magen bara jag tänker på det. Vintermästerskapen???!!! Var jag helt galen när jag anmälde oss?? Hur tänkte jag?? Massor med duktiga hästar, massor med duktiga ryttare!!! En stor läktare full med folk??!! 
Jag borde ha valt en mindre första tävling…Jag borde ha tränat mer… Jag borde ha….

Jag borde ha förstått hur vilan skulle ha påverkat honom, att han skulle bli överjävligt pigg och glad. Borde ha varit mera på alerten, som jag var i början. 

Men det är så lätt att vara efterklok. Nu ska jag försöka fokusera på bra övningar för att lätt kunna byta gångart. Han vill ju av och till inte ta traven. Bra om hästen kan trava när man ska tävla fyrgång!
 Men han är i bra form, min röde! Pigg och glad, han tittar på mig med sina vackra ögon, och i dem finns bara kärlek!

2 kommentarer:

  1. Heja! Det kommer att gå skitbra, oavsett hur det går. Vilken grej att göra tillsammans.

    SvaraRadera
  2. I dagsläget känns det bra, men det går ju upp och ner. Fattar inte att jag ska bli så himla nervös???

    SvaraRadera