fredag 29 januari 2016

Fyrgången!

Vi hade fått box nere vid djursjukhuset, och parkerade precis bredvid. Vi promenerade ner till bilen efter T8:an. Jag hade inte ätit något på morgonen så vi tog lite vatten och en drickyoghurt. 
Hugis var inte ens svettig. Han tittade på mig med pigga ögon och sa: godis??? Klart han fick godis. Vi promenerade snart tillbaka till uppvärmningsridhuset och fick stå utanför och vänta en stund innan det var dags att gå in och värma lite till. 
Uppvärmning V5
Nu hade jag bestämt mig för att jobba honom lite mer så att han inte skulle vara så rackarns pigg i fyrgången. Den där traven, och galoppen störde mig lite. Skulle han bli så där övertaggad i galoppen? Skulle han ens ta traven??? Jag slutade tänka och gick in i ridhuset och tränade trav-övergångar. Gick hur bra som helst. Vi töltade på volten, korta ökningar, minskningar och han var hur fin och lydig som helst. Älskade häst, det kanske skulle gå bra ändå??!!


Duktig häst!

Det var dags igen och vi töltade in på tävlingsbanan. Jag upplevde att han låg på. Jag bromsade med halvhalter och röst. Jag upplevde det som att han sprang alldeles för fort. Han var väldigt taggad! 

Traven strulade, han tog inte mina förhållningar, lyssnade inte på min kropp som sa trav han ville bara tölta på. Det tog en hel långsida innan han sänkte huvudet och började trava. Och vi flög fram, jag kunde inte ens rida lätt, tack förra instruktören som lärde mig att stå lätt i stigbyglarna i traven.

 Skritten gick så där, jag försökte köra samlingsövningen men han bara knallade på. Och jag tycker att skritten är svår, vet inte riktigt hur skritten ska vara?? Ska man samla, eller lång och böljande?? Korta steg, långa steg?? Nåja vi skrittade och jag visste ju vad som komma skulle. 

En tiondels sekund tänkte jag att jag går av banan, ställer mig i ett hörn och låter de andra galoppera. Men så tänkte jag att det får bära eller brista, vi kör. Och trots att jag var så glad att speakern hördes så tydligt båda i ridhusen hörde jag inte att hon sa att det var dags att galoppera. Utan rätt var det var kom en av de andra ryttarna ifatt mig i galopp så det var ju bara att haka på. 

Och vilken jädra galopp!!! Jag kunde inte ens kolla om jag hade rätt, det var bara att köra på. Gick fort så in i baljan, och jag bromsade så gott jag kunde. Men det var bara att åka med. Han har ju en underbar galopp min  röding!! Glädje!! Och till slut sa speakern att det var dags att avsluta visningen. Jag hade hamnat bakom en annan häst som när Hugis såg att den saktade av så saktade han också av. Tack o lov! 
Vi var klara. Lättnaden stor! Vi gick mot utgången, Hugis i trippig tölt, fortfarande lätt övertaggad, hade kunnat fortsätta hela dagen kändes det som!! Trött?? Hugrakkur??? Inte tok. han är  pigg och glad min röda vän! 
Färdiga!!


Men vad nöjd jag var!! Visst fick vi nerslag för att han inte tog traven men ändå 4,83! Herregud vilken häst! Och vilken matte!! We`re back in buisness!! Men kolla in filmerna vad kontrollerat det ser ut…och jag satt där och kände det som att han bara sprang! Fort. Och inte ser jag helt skitnödig ut??? Detta kommer att bli bra, så småning om. Nästa gång vi tävlar kanske jag får bestämma tempot?? Hoppas!!##

1 kommentar: