fredag 21 mars 2014

Lite Tindur,lite Hrodur

Idag har jag bokat upp oss på tävlingar. Det var en hel vetenskap att lägga upp sitt konto på Icesale och välja tävlingar när man aldrig gjort det förut. Det ska ju skrivas i både namn på häst och hästen föräldrar, reg. nummer osv. 

Sen ska man välja vilka tävlingar man vill delta i. För mig som nybörjare är detta en djungel, alla olika tävlingsgrenar och öppen klass och lätt klass och sen lite gaeddingakeppni på det! Man kan tävla i tölt, fyrgång/femgång eller pass. Man har flera tölt grenar att välja på som blåbär, men jag vill tro att en T8 är en bra start. Så det ska vi tävla till att börja med. Och då när man anmäler sig ska man ju välja varv och här måste man tänka till lite.
På Pösa-banan


Så när jag ska tävla Tindur som går absolut bäst i vänster varv anmäler jag honom i vänster, men rider in på banan åt höger. Detta mantra ska upprepas många gånger i min hjärna.  Samma i fyrgången, han har lättare att galoppera i vänster galopp. Vän av ordning som jag är tränar jag självklart på höger också, men där blir det oftare fel galopp, dumt att riskera på en tävling.
Spända ryttare!

Jag känner mig inte alls färdig för att tävla honom, vi har mycket kvar att träna på, men samtidigt tänker jag att jag får ta det som det kommer. Det viktiga är inte att vinna ( som sagt ingen tävlingsmänniska) utan att komma ut och se hur det går till. Bra miljöträning för hästen också .
Första tävlingen!



Hrodur
Tindur
Jag har ju faktiskt tävlat Tindur en gång, när jag tänker efter, en ploj-tävling på Pösa-banan 
( eidfaxis gamla klubb-bana i Kjula)  där jag kom tvåa i tölten och tvåa i fyrgången men bäst av allt blev utsedd till ”bästa ryttare”.  Det var jag mycket stolt över! Anders ( som då hade ridit islandshäst i mindre än ett år, kom fyra i båda sina grenar! ) Jag var stolt över honom också! Det var väldigt opretantiöst och enkelt, men väldigt kul. De flesta som var där var ju såna som oss, som aldrig hade tävlat och en del var jättenervösa, vilket gjorde mig lugn av någon konstig anledning.

För ett par veckor sen var vi och tittade på en tävling som heter Firmakeppni, hade inte sett det någon gång, så det var intressant. Också en tävlingsform som är väldigt enkel och avslappnad.
 Man red in en i taget i ridhuset ( dör man hade format en oval av bommar och hinder) och när alla var inne började visningen. Alla visade tölt samtidigt, först i ena varvet, sen ner till skritt, byta varv, och visa tölt i andra varvet.

En domare fanns på plats och valde ut fyra stycken finalister som fick komma in och rida samma program en gång till lite senare. Därav valdes en vinnare. Mycket enkelt.

 I fyrgången gjorde man samma sak, alla fick komma in, en och en, och när alla var på plats började visningen. Men här valde man gångart själv, så en del travade an del töltade, skrittade eller galopperade. Det var lite rörigt men gick ändå!Kul att titta på. Om jag hittar någon i närheten av Eskilstuna kan jag tänka mig att vara med på Tindur bara för skojs skull.

2 kommentarer:

  1. Hm. Måste försöka sätta mig in i det där med T8 och allt vad det är. Och jag försöker lura mig själv att det inte är viktigt att vinna. Går sådär. (Jag vet att jag är chanslös, men är lite dålig på att förlora ser du).

    SvaraRadera
  2. Mental träning!! Tävlingen jag anmält oss till hade ju naturligtvis inge T8 utan T7!!Får man lära om igen....men inte så stor skillnad. Försöker tänka att det är ju bara på kul...hmmm

    SvaraRadera